Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Geld terugvorderen van huisjesmelker

Sinds 1 november 2021 huur ik een appartement in de vrije sector. In de eerste week zijn er al kleine mankementen betreft het appartement die ik direct heb gemeld. Tot op heden zijn deze niet opgelost. Ook was er in het complex ruim 8 maanden geen deurbel/intercom aanwezig, en is de lift pas na 10 maanden voor het eerst in werking gesteld. Echt heeft de lift 3 maanden gefunctioneerd en vertoond sinds december storingen, waarbij deze sinds 28 december weer defect is. (Ik woon op de eerste verdieping). Ook is de schuifdeur van het complex kapot waardoor alle buitenstaanders tot 20:00 het complex zonder tag kunnen betreden. (Is juridisch gezien hier een wet voor?)
Huurcommissie: 3 maanden na het ingaan van mijn huurcontract heb ik de huurcommissie ingeschakeld om de huurprijs te toetsen, en de gebreken op te nemen in een rapport. Uit het rapport bleek ook nog eens dat de oppervlakte van 59m2 niet klopt, en slechts 51,5m2 is. Het totale punten aantal komt uit op 132, waardoor de woning onder de sociale huur moet vallen. Kan hier extra uitleg over komen. (Zodat ik sterk sta tijdens de zitting op 10-02-23). Ook geeft het rapport aan dat ik door de gebreken met de lift/intercom/verwarming een huurverlaging kan krijgen tot maximaal 40% van de kale huurprijs. (Ook hier ontvang ik graag advies over).
Verhuurder: De verhuurder heeft weinig te maken met het complex, aangezien een andere BV het in beheer heeft. Helaas zijn er geen contact gegevens van de verhuurder.
Beheerder: De beheerder is al tot 2x toe uitgeroepen tot huisjesmelker van het jaar, en staat er ook om bekend huurder te intimideren etc. Contact met de beheerder is onwijs lastig. Telefonisch wordt er niet opgenomen of kunnen ze niks voor je betekenen. Via de mail krijg je met grote regelmaat helemaal geen reactie.
Uitzetting: Op 10 mei 2022 kreeg ik een mail dat ik er binnen 3 maanden uit moest vanwege het feit dat ik niet voldoe aan een studentenverklaring, die zou zijn vermeld in de bijzondere bepalingen. Echter stond dit nergens vermeld, en heb ik een contract voor onbepaalde tijd. In die 3 maanden tijd meerdere malen het juridisch loket gesproken, zij konden mij enigzins gerust stellen door te vertellen dat dit alleen via de rechter kan. Ondanks dat heb ik onwijs veel mailtjes gestuurd en gebeld naar de beheerder, zonder ook maar een reactie terug te krijgen. Dit heeft mij veel slapeloze nachten bezorgd en in het dagelijkse leven onrustig gemaakt, vanwege het niet zeker zijn van een dak boven mijn hoofd.
Algemeen directeur: In oktober 2022 kregen alle huurders opeens een bericht van de algemeen directeur met daarin de mededeling: een frisse start. De aanleiding van zijn bericht is vanwege een krantenartikel wat gepubliceerd was waarin de situatie van het complex en zijn huurders werd omschreven. In de mail beloofde en tekende de algemeen directeur ervoor dat alle gebreken opgelost gaan worden, en dat alle huurders hun huis, als thuis gaat zijn. Echter zijn veel worden van de algemeen directeur niet nagekomen. Ook vermeld de directeur dat wij op een nieuw aangemaakt email adres wij alle gebreken konden melden bij een externe partij. Deze partij zou mee kijken om er voor te zorgen dat alles wordt nagekomen. Echter worden ook door deze partij mails niet beantwoord, en twijfelen bewoners aan de echtheid van dit persoon.
Na tijden niks gehoord te hebben van de algemeen directeur, ontvang ik opeens een bericht met daarin een voorstel om mijn zaak bij de huurcommissie terug te draaien. Dit mailtje kreeg ik enkele minuten nadat de commissie de zitting heeft ingepland.
Ik heb onwijs veel wat ik nog kwijt wil en waar ik antwoorden op wil, maar daarvoor krijg ik te weinig ruimte om het te beschrijven.

Graag ontvang ik hulp en advies betreft bovenstaande punten.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag