Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Geld terug vliegtickets door tekortkoming vliegtuigmaatschappij?

Op 15 maart 2022 hebben wij 4 tickets geboekt richting Suriname, waarvan wij ook een emailbevestiging ontvangen hebben. Wij hebben meteen daarna een betaling middels bankoverschrijving gedaan voor het volledige bedrag á 5.169,92 euro op het rekeningnummer zoals in de mail vermeld. Hiermee zijn wij ervan uitgegaan dat de boeking rond was. Op 15 juli 2022, ter voorbereiding van onze vlucht ben ik aan de slag gegaan om al het benodigde papierwerk te verzamelen voor de reis, maar kwam toen nergens de tickets tegen. Na contact met de klantenservice van de maatschappij opgenomen te hebben zijn we tot de conclusie gekomen dat er een verkeerde betalingsreferentie ingevoerd was bij de bankoverschrijving, te weten de boekingsreferentie i.p.v. de betalingsreferentie. Wij zijn toen genoodzaakt geweest om tegen de dan geldende ticketprijzen nieuwe tickets te boeken, voor een totaalbedrag van 11.874,76 euro. Dit proces lijkt mij een tekortkoming aan de zijde van de maatschappij, als de klant hier te laat achter komt zijn die dan genoodzaakt om tegen de vaak hogere prijzen nieuwe tickets aan te schaffen. Ten eerste, in de eerste mail stond duidelijk "Bevestiging: Amsterdam - Paramaribo" Dit wekt de indruk dat de boeking helemaal rond is. Ten tweede: Tussen de eerste boeking en de tweede boeking heeft het geld al die tijd op de rekening gestaan, zonder teruggestort te worden. Dit gaf aan mij ook geen indicatie/signaal dat er iets aan de hand was. Ten derde: overal wordt boekingscode als referentie gebruikt, lakend dat dit bij de betaling niet ondersteund wordt. Tot slot: we zijn verder niet via email of op een andere wijze op de hoogte gesteld dat er geen corresponderende betaling is ontvangen voor de boeking. In die opzichten is de maatschappij wat ons betreft tekort geschoten in haar communicatie en in haar procedures. Ik wil graag weten of wij een een beroep zouden kunnen doen op een restitutie van het verschil in ticketprijs tussen de eerste boeking en de tweede boeking á 6704,84 euro, eventueel middels het inschakelen van een advocaat. Ik heb reeds geprobeerd om dit met de maatschappij zelf op te lossen, maar die hebben ons verzoek afgewezen, hun reactie was dat ze geen ticketkosten kunnen restitueren, doordat de prijzen van tickets onvoorspelbaar en dynamisch van aard zijn. Dat adresseert echter niet de kern van onze claim - namelijk dat zij in hun informatievoorziening tekort zijn geschoten.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag