Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Gekocht product voldoet niet, afzien van internet koop

Ik heb een product van € 59,95 gekocht bij https://XYZcom. Na enkele weken wachten, kwam het product rechtstreeks uit China. Nu werkt het niet naar behoren en wil ik het retourneren. Binnen 14 dagen, volgens herroeppingsrecht. Nu moet ik het retourneren naar China en krijg ik daar het adres van. De verzendkosten moet ik zelf betalen. Na wat heen weer gemaild te hebben en dat ik gezegd heb, dat het misleidende verkoop is, zegt men dat alles op de site staat. Ze handelen zo dat alles rechtstreeks van fabriek naar koper gaat. Mag men zo handelen?
Is het nog mogelijk om mijn geld terug te krijgen en is er een mogelijkheid om dit bedrijf te stoppen met hun misleidende verkoop en retourbeloftes?
Ik verwacht niet dat, als het überhaupt in China aankomt, mijn geld nog terug kan zien.

Het is mogelijk dat u, volgens de Nederlandse wetgeving, recht heeft op een terugbetaling, zelfs als de winkel aangeeft het product naar China te moeten sturen.

Onder de Nederlandse wetgeving heeft u bij een internetaankoop een herroepingsrecht van 14 dagen, waarin u de aankoop zonder opgave van redenen kunt annuleren. In dit geval, als het product niet naar behoren functioneert, valt dit mogelijk ook onder het consumentenrecht, dat stelt dat een product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Dit houdt in dat het product moet functioneren zoals u als consument redelijkerwijs mag verwachten.

Wat betreft de verzendkosten, binnen de EU geldt dat indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, u als consument de directe kosten van het terugzenden van het product moet betalen, tenzij de verkoper heeft aangegeven deze kosten zelf te dragen of niet duidelijk heeft gemaakt dat u deze kosten draagt. Echter, de situatie kan complexer worden als het product terug naar China gestuurd moet worden en de kosten hiervan onevenredig hoog zijn.

Daarnaast valt te betwisten of hier sprake is van misleidende praktijken. Als de website duidelijk communiceert dat de producten rechtstreeks van de fabriek komen, kan gesteld worden dat de consument hiervan op de hoogte was. Echter, als de verkoper niet duidelijk heeft aangegeven dat de producten van uit China komen en dat kosten voor terugzending voor rekening van de consument komen, dan zou er mogelijk sprake kunnen zijn van misleidende praktijken.

In dergelijke gevallen kan het raadzaam zijn om verder juridisch advies in te winnen, dit kan bij een consumentenorganisatie of een gespecialiseerde advocaat zijn. Het melden bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kan ook nuttig zijn om eventuele misleidende verkoop- en retourpraktijken aan te pakken.-------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag