Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Gebruikelijke wachttijd reparatie binnen garantie?

Begin april heb ik mijn fiets voor reparatie gebracht, waar ik mijn fiets een half jaar van tevoren heb gekocht. Dezelfde dag konden we deze nog komen brengen. Na 2 weken niets gehoord te hebben, heb ik gebeld of ze al meer wisten en hoelang het zou duren. Ze hadden een onderdeel besteld en moesten hier nog op wachten. 2 weken later heb ik weer gebeld en nog steeds wisten ze niet hoelang het zou duren maar hij zou wel even contact opnemen met de fabriek. Zo gaan er weken voorbij dat ik steeds om de week bel aangezien ze niet zelf contact opnemen. Vorige week nogmaals gebeld en ze hadden het onderdeel binnen, nu ook niet zelf iets laten weten. Dit was op een dinsdag. Ik vroeg van wanneer kan ik hem dan ophalen aangezien het er alleen opzetten was. Maar hij had geen tijd die week en had ook andere klusjes terwijl ik al maanden wacht. Volgende week woensdag zou die klaar zijn. Nu belde ze vandaag dat ze het verkeerde onderdeel hebben. Ik baal hier ontzettend van, ik heb een elektrische fiets gekocht, deze was een half jaar oud en nu kan ik alsnog steeds met de auto. Ik hoor graag wat ik zou kunnen doen aan de situatie, ik ben er namelijk wel afhankelijk van dat hij mijn fiets maakt maar heb nu al zoveel kosten gemaakt.

Goedemorgen,

Vervelende situatie waar u in verkeert. Op basis van uw verhaal ga ik ervan uit dat u de fiets als consument(koper) hebt gekocht bij een bedrijf. In dat geval kunt u ervan uit gaan dat u de fiets koopt zonder gebreken. Als zich een gebrek voordoet binnen de wettelijke garantietermijn, dient de verkoper in de gelegenheid te worden gesteld om het gebrek te herstellen. Dat moet binnen een redelijke termijn en zonder dat u er veel overlast van ondervindt. Wat als 'redelijk' kan worden aangemerkt, verschilt per geval. U kunt om nakoming vragen (dus dat binnen een door u gestelde termijn de fiets alsnog wordt gemaakt) en indien dat niet haalbaar blijkt, kunt u van de koop af door deze te ontbinden. In het laatste geval kunnen bijkomende kosten als (aanvullende) schadevergoeding worden gevorderd. Neem gerust vrijblijvend contact op om uw zaak nader te bespreken.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag