Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Gebrekkig huurhuis: geen CV ketel

Mijn 3 huisgenoten en ik hebben 8 weken lang geen verwarming en warm water in huis gehad, ivm een kapotte CV ketel. De huisbaas heeft een contract met een specifiek monteursbedrijf, en die konden pas na 1,5 week langskomen. Ook waren zij erg moeilijk om contact mee te krijgen, waardoor dingen vertraagd zijn. Er was een onderdeel nodig om de ketel te maken, en de levering daarvan heeft dik 6 weken geduurd. De temperatuur in huis varieerde van 14 tot 15 graden, op de voorzolder voelden we de tocht, op de zolder is enkel glas en we moesten 8 weken lang douchen bij anderen, of steenkoud. Zeker tijdens storm Eunice en de hevige regen van vorige week, was dit echt geen pretje (doorweekt thuiskomen bij 14 graden en niet warm kunnen douchen). Het was echt verschrikkelijk om die 8 weken in dit huis te wonen, het woonplezier was weg en mijn huisgenoten en ik hebben bewust meer tijd doorgebracht bij bijvoorbeeld ouders omdat het gewoon niet te doen was thuis. En dat terwijl we gewoon huur van 315-325eu per persoon betalen.

Wij hebben geen direct contact met de huisbaas; dit gaat via een verhuurdersbedrijf '365Beheer'. Zij hebben namens ons aan de huisbaas gevraagd om vermindering van de huurkosten en om bekostiging van elektrische kachels ter compensatie. De huisbaas weigert vermindering van de huur te geven 'omdat er sprake was van overmacht en omdat het huis goed geïsoleerd is'. Ook weigerde de huisbaas ons tegemoet te komen door 3 elektrische kacheltjes aan te schaffen van, in totaal, 60-90 euro.

Wat is hierin ons recht? Wat moeten wij redelijkerwijs van onze huisbaas verwachten en hoe kunnen we dat het beste aanvliegen? Wij willen graag een tijdelijke verlaging van de huur, omdat wij in heel gebrekkige omstandigheden hebben moeten wonen voor een flinke periode.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag