Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte,

Momenteel werk in op een customer care afdeling. Vijf maanden geleden werd het bekend dat twee van mijn collega's het team zouden verlaten (team van 4 personen). Wij hoopten op vervanging maar deze bleef uit. Drie weken geleden is mijn laatste collega ziek geworden en nu overspannen thuis. Vervolgens heeft hij ontslag gekregen of genomen, hier wordt geheimzinnig over gedaan en ik weet niet precies wat er met hem is gebeurd. Op de afdeling zitten nu twee nieuwe collega's. Waarvan één praktisch geen NL spreekt. Omdat ik de enige ben die alles kent van de systemen, contracten opstellen, orders invoeren etc. komt alles op mij neer. Dit werd mij teveel. Ik zit sinds vorige week donderdag ziek thuis. De Arbo kwam vrijdag meteen langs en adviseerde mij om naar de huisarts te gaan. Zo gezegd zo gedaan. De dokter geeft het advies om thuis te blijven.

De volgende vraag heb ik.
In juni sta ik als eenmanszaak ingeschreven bij de KvK, als voedingsdeskundige. Hier heb ik nog geen klanten voor en dit staat op een laag pitje omdat ik mij dus niet lekker voel. Dit is toen besproken met mijn manager- die inmiddels ook ontslagen is (nieuw management binnen het bedrijf verklaart de verschuivingen) Echter in mijn handtekening (van Hotmail) staat mijn bedrijfsnaam aangegeven en welke functie ik heb. Hier werd naar gevraagd toen ik vanmorgen mijn werkgever belde voor een update. Zij vroeg mij of ik hier druk mee bezig ben (alsof dat dan de reden van thuisblijven zou zijn). Mijn antwoord was dat ik nog geen klanten heb en dat dit op een laag pitje staat aangezien ik ziek thuis zit. Zij gaf verder geen opmerking. Daarnaast heb ik zo nu en dan in mijn lunchpauze op de werkcomputer wat geschreven voor mijn eigen bedrijf (stukjes tekst over voeding en een prijslijst gemaakt).
Heeft het bedrijf om de volgende redenen het recht om mijn salaris/vakantiegeld niet uit te keren?
Ik heb al ontslag genomen, mid september, omdat ik voor mijzelf wil starten. Dus per 31 oktober ben ik weg. Ik heb hiervoor een getekende ontslag brief ontvangen van de directeur. Maar ik maak me zorgen dat ze geen geld zullen uitkeren.

Wat zijn redenen om salaris niet uit te keren?

Alvast bedankt.

Als ik het goed begrijp heeft u tijdens uw lunchpauze wel eens stukjes geschreven voor uw eigen bedrijf en denkt u dat uw werkgever vermoedt dat u, tijdens ziekte, wel werkzaamheden verricht voor uw eigen bedrijf. U wilt nu weten of uw werkgever op grond hiervan uw salaris en vakantiegeld mag inhouden.

Dat mag niet. Uw werkgever moet tijdens ziekte gewoon uw loon doorbetalen (in ieder geval 70%). Ook het opgebouwde vakantiegeld moet bij het einde van uw arbeidsovereenkomst uitbetaald worden. Als uw werkgever vermoedt dat u niet echt ziek bent (omdat u bijvoorbeeld wel ander werk verricht) dan moet uw werkgever de bedrijfsarts inschakelen. Die kan beoordelen of u wel of niet ziek bent.

Een reden om geen salaris te betalen zou er bijvoorbeeld zijn als de bedrijfsarts concludeert dat u niet ziek bent en u desondanks niet gaat werken.

Ik hoop dat uw vraag hiermee is beantwoord.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag