Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte medewerker.
Het volgende.
In verband met een geschil bij een aankoop hadden wij alle hoop gevestigd op de Geschillencommissie.
Na 6 weken kregen wij het bericht dat De Geschillencommissie niets voor ons kan betekenen.

Wat is het probleem.
Kort samengevat:
Op 3 juli 2020 kochten wij 50 vierkante meter tuintegels bij de firma XXXXX in XXXXX.
Wij zagen daar in een voorbeeld-stelling de tegels die wij wilde hebben, en hebben deze aldaar besteld en aanbetaald. ( van de tegels die wij wilden hebben maakten wij foto ’s )
Vóór de levering ( 50 m2 tegels ) betaalden wij het resterende bedrag en op 19 augustus 2020 werden de tegels thuis afgeleverd. ( vier pallets werden neergezet op een parkeerplaats op de openbare weg )
Na het openen van de verpakking bleken het niet de tegels te zijn die wij besteld hadden.
Wij namen contact op met de firma XXXXX maar die beweerde dat het wel de tegels zijn die wij besteld hadden. Zij waren niet voornemens die partij terug te nemen en het aankoopbedrag terug te storten.
Wij hebben op 22 augustus 2020 een aangetekende brief gestuurd naar genoemde firma en de aankoopovereenkomst ontbonden.
Twee weken later hadden wij nog geen enkele reactie van hen ontvangen.

Op 15 september 2020 deden wij een beroep bij de Geschillencommissie.
Zes weken later kregen wij van de Geschillenkommissie het bericht dat zij ons niet kunnen helpen omdat de firma XXXXX niet is aangesloten bij de Geschillencommissie. Die firma is ook niet aangesloten bij de Webshop keurmerk. Triest maar waar.

In de Algemene voorwaarden van de firma XXXXX staat in art. 15 dat een geschil kan worden voorgelegd bij de Geschillencommissie. In art. 6 staat dat de aankoopovereenkomst kan worden ontbonden.
Die firma verwijst dus naar de Geschillencommissie maar ze zijn (bewust) niet aangesloten.
Naar mijn oordeel is hier dan ook sprake van van oplichting, art.326 WvSr ( listige kunstgrepen ). De Geschillencommissie kan/wil ons niet ( verder ) helpen. Zij verwezen ons naar de A.C.M. de Autoriteit Consument en Markt.
De A.C.M. het hele verhaal gestuurd en ook de A.C.M. kan niets voor ons doen en adviseerde ons een advocaat in te schakelen en naar de rechter te gaan. Ja dat hadden wij al veel eerder bedacht maar bij informatie bleek dat het ons héél veel geld zou gaan kosten. Dat kunnen wij niet betalen. Wij hebben bovengenoemde ook gemeld bij de Tijdelijke Commissie Uitvoeringsorganisatie. Die commissie doet momenteel onderzoek naar (semi)overheidsinstanties die de burger van het kastje naar de muur stuurt. Zij nemen onze bevindingen mee in hun onderzoek doch zij kunnen ons uiteraard niet verder helpen.
Wij hebben een uitgebreid 'tegeljournaal' geschreven waarin duidelijk blijkt dat de firma XXXXX NIET de tegels heeft geleverd die wij besteld hebben. Ook een fotobijlage hebben wij aangemaakt en wij hebben uiteraard nog een afschrift van de brief ( ontbinden koopovereenkomst ) en de factuur van aankoop.
De tegels, vier pallets vol, staan nog steeds op een parkeerplaats op de openbare weg.
Wij zijn te einde raad.
Graag vernemen wij van u of u ons wel kan helpen. Ons streven is dat deze casus wordt aangemeld bij de Kantonrechter en er een dagvaarding uitgaat naar de firma XXXXX.. Ik kan mijzelf bij de Kantonrechter wel verdedigen dus een advocaat is niet echt nodig.

U bij voorbaat dankend.

De geschillencommissie had de rechtsgrond die u aanvoerde uit eigen beweging moeten omzetten naar de juiste Nederlandse bepalingen ,denk aan civiel bedrog , of dwaling beter non conformiteit van de koopovereenkomst. Misschien kunt u als u de regels leest van de geschillencommissie wat betreft dit onderdeel verkeerde toepassing van het recht de voorbeslissing/afwijzing nog laten her -beoordelen.

Beoordeel dit antwoord:

Beste, u heeft een grondig dossier klaarliggen voor de volgende stap. Die stap hoeft daarom waarschijnlijk niet veel tijd en geld te kosten. Ik kan u wel bijstaan met het maken van een dagvaarding en eventueel optreden als uw gemachtigde. Uiteraard dien ik het dossier nog wel eerst door te nemen, maar neemt u gerust contact met mij op.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag