Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte lezer,
Wij hadden bij een rijschool (1 mans zaak) voor onze dochter begin augustus als aanvang een 10 rijlessenpakket genomen waarbij dan de 11e rijles GRATIS zou zijn ivm het in een keer moeten voldoen van het bedrag. Het pakket is bij aanvang geheel voldaan. Echter de druk van de start van de nieuwe studie in combinatie met de rijlessen werd te groot waarop onze dochter 1,5 week geleden aangaf de rijlessen na de laatste, dus de 10e les, voorlopig te stoppen. Omtrent deze belasting was ruim een week geleden al een keer telefonisch contact geweest met de instructeur daar hij tijdens de lessen de problemen van mijn dochter bleef bagatelliseren. Afgelopen week besloot zij om na de 10e les van 26- 9-13 21:15 te willen stoppen. Hierop hebben wij op dinsdag 24-9-13 meerdere keren getracht telefonisch contact te krijgen om de instructeur hiervan in kennis te stellen, echter kregen wij steeds het antwoordapparaat , maar kon er ook GEEN bericht ingesproken worden?? Ten einde heeft mijn vrouw diezelfde dag een sms naar de instructeur gestuurd met de mededeling dat Quinty de (GRATIS) 11e les van 30-9-13 niet meer zou doen en het verzoek om te ontvangst van de sms te bevestigen. Die bevestiging komt er niet en woensdag 25-9-13 wederom na eerst weer getracht telefonisch contact te krijgen stuurt mijn vrouw nog een keer het smsje mbt tot het annuleren van de les van 30-9-13. Overigens ook hier geen reactie op! Donderdag 26-9-13 staat mijn dochter op de afgesproken tijd, 21:15 op de afgesproken locatie voor haar 10e rijles. Zij heeft uiteindelijk ruim een kwartier staan wachten en kwam toen beduusd thuis dat de rij instructeur niet was komen opdagen. Hierop heb ik hem gebeld, hij nam nu ineens wel de telefoon op en gevraagd of er wat gebeurd was waardoor hij niet op de afgesproken tijd en locatie was.
Hij kwam met het verhaal dat hij nav de annulering van de 11e (GRATIS) les het volgens hem geen zin had om de 10e les te doen. Hij verklaarde ons nav de smsjes, donderdag meerdere keren gebeld te hebben, stond overigens niet in onze telefoon dat er "gemiste" oproepen waren en op de vraag waarom hij het antwoord apparaat dan niet had ingesproken gaf die een vaag antwoord dat zijn ervaring was dat die toch niet uitgeluisterd zou worden??? Kortom na een welles nietes van wel geen smsjes etc. verzonden/ontvangen te hebben en hem op zijn naar mijn mening onprofessionele en ook onverantwoorde houding, ten slotte laat hij een meisje van nog geen 17 ergens s 'avond in het donker staan, te hebben gewezen, hem ook gevraagd de €47,50 van de niet gekregen les terug te storten. Hierop kwam hij met diverse smoesjes oa, dat het ivm al betaalde belasting niet meer kon etc. etc. Kortom het telefoon gesprek van ruim een half uur, waarin ik meerdere keren aangaf dat ik de €47,50 terug wil voor de niet gekregen rijles levert dan vervolgens de opmerking van zijn kant op dat omdat er niet binnen 120 uur zou zijn geannuleerd voor de (GRATIS)rijles hij nog geld van ons krijgt. Die les van maandag 30-9 is sowieso dinsdag 24-9, dan wel uiteindelijk met een sms, dus gewoon op tijd afgezegd. Verder heeft hij zelf, zonder overleg met ons of onze dochter ervoor gekozen de les van donderdagavond niet door te laten gaan en beroept hij zich op het feit dat wij niet te bereiken waren. Overigens is het telefoongesprek opgenomen waarin hij meerdere keren zelf duidelijk zegt dat hij na het afzeggen van de 11e les en het voornemen van onze dochter na de 10e les te stoppen "hij" de 10e les dan geen zin meer vond hebben. Deze rijschool, volgens zijn zeggen al 30 jaar bestaand, is NIET aangesloten bij de BOVAG en ook niet bij de geschillencommissie voor rijschoolhouders Sterker nog, toen ik daarnaar vroeg begon hij te lachen . Ik ben mij er volledig van bewust dat het om een (gelukkig) in principe klein bedrag gaat en dat het ons woord tegen dat van hem is. De situatie nu is dus, hij wil het geld niet terugstorten, geeft eigenlijk aan dat als ik doorzet hij met een rekening bij mij komt, maar als ik de 2 lessen open laat staan en mijn dochter er weer aan toe is, hij dan wel weer van ons zou horen, om bij hem dan verder te lessen. Kortom hij gijzelt in feite mijn €47,50. U zult begrijpen dat er natuurlijk geen sprake meer van kan zijn bij hem verder te lessen, daar het onprofessioneel handelen van deze man natuurlijk geen basis meer van vertrouwen geeft om mijn dochter daar ook nog maar 1 les te laten volgen. Op mijn antwoord dat hij hij zeker nog van ons zou gaan horen maar niet meer voor het volgen van rijlessen verbrak hij de verbinding! Het kan toch niet zo zijn dat deze man het op deze wijze af kan doen??

Beste,
Ik raak persoonlijk al gefrustreerd als ik uw verhaal zo lees. Wat een belachelijke wijze van handelen van de "instructeur"! Hiermee heeft deze zijn eigen naam en reputatie schade toegebracht, dus dat is alvast zeker. Daarbij is mijn advies altijd om geen 'pakketten' te nemen, omdat het weliswaar wel goedkoop is, maar dit soort dingen veel te vaak voorkomen. Het is dus niet handig jezelf te verplichten en iets zo ver vooruit (tot 10/20 lessen vast te leggen). Tel daarbij het feit op dat instructeurs bij pakketten vaak geneigd zijn de lessen met minder kwaliteit in te vullen zodat er aanvullende lessen en pakketten nodig zijn (na het initiële pakket), dan is het in het algemeen af te raden in zee te gaan met dit soort praktijken. Een leermoment is waarschijnlijk ook het controleren van wel of niet aangesloten te zijn bij BOVAG etc.

Hoe dan ook, als we kijken naar de juridische aspecten, meen ik dat u wel sterk staat. Ik begrijp uit uw verhaal dat u allereerst ruim op tijd de gratis rijles geannuleerd heeft. Los van deze heeft u volgens de overeenkomst recht op 10 rijlessen, tenzij u natuurlijk zelf een van deze rijlessen behorende bij het pakket, afzegt. Op het moment dat de instructeur op eigen initiatief een van deze lessen annuleert, gebaseerd op een belachelijke beredenering die daar los van staat, dan komt deze in feite de overeenkomst niet na. U heeft immers betaalt voor 10 rijlessen. Dat is de afspraak en staat in de overeenkomst. U kunt dus nakoming vorderen, of de overeenkomst ontbinden, waarna deze aan u een evenredig deel van de niet-nakoming (47,50) verplicht is terug te betalen.

Echter ben ik ook benieuwd of de instructeur u algemene voorwaarden ter inzage heeft aangeboden vooraf, en of u deze gelezen heeft en of er iets met betrekking tot voorgaande (toegestane annulering van de rijles door instructeur zonder terugbetaalverplichting indien klant 11e gratis rijles annuleert etc.) erin genoemd wordt?

Daarnaast: wat zou de instructeur u in rekening willen brengen, als u hiermee 'door zou gaan'? Ik stel voor dat u een 'juridisch getint' brief opstelt waarin u juridisch dreigt en daarbij wettelijke rente en andere bijkomende kosten noemt bij uitblijven de betaling. In principe kunt u deze zelf opstellen, maar kunt u het ook laten doen door iemand hier op het forum.

Wel zou ik graag een aanvulling zien van een andere jurist met betrekking tot uw vraag.

Beoordeel dit antwoord:

Geachte heer, mevrouw,

Mijn advies voor u en aan u is: neem contact op met de rijschoolhouder dmv. een aangetekende brief waarin u hem verzoekt om zijn verolichtingen na te komen. U heeft immers recht op 10 lessen en 1 les gratis. Komt hij deze afspraak niet na binnen rederlijke termijn dan is hij in gebreke en kunt u uw geld terug eisen. Dat er onenigheid is onstaan en er geen vertrouwen wederzijds meer aanwezig is zou de rijles indien mogelijk door een andere instructeur
gegeven kunnen worden. Indien beide partijen niets meer met elkaar te maken willen hebben en u wel schadevergoeding/geld terug verlangt blijft er maar een mogelijkheid over en dat is de Kantonrechter. Aangezien ik werkzaam ben bij de rechtbank weet nu al bijna zeker wat de uitkomst zal zijn. 1 maand lesgeld terug maar dan heb je nog de gerechtelijke kosten.
Dus mijn advies Probeer er samen uit te komen. Lukt dit niet en blijft de rijschoolhouder koppig dan kun je altijd nog zeggen ik benaderoa de meda ed.
Besluit u om er een rechtzaak van te maken zorg er dan voor dat u zo veel mogelijk bewijs verzamelt. Uitdraai telefoonverkeer ed.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag