Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Ik heb een vraag omtrend de verplichtingen en rechten bij het aankopen en/of bestellen van goederen.
Om meer precies te zijn, ik heb een tijd geleden via een webshop een artikel besteld, maar moet door omstandigheden van de aankoop afzien.
Nu krijg ik dreigende e-mails dat gerechtelijke acties ondernomen zullen worden als ik het bedrag niet betaal.
Volgens hun webshop (die ze ondertussen totaal veranderd hebben, hun oude "terms of service" zijn ook verdwenen) was het artikel destijds op voorraad. Nu blijkt dat het helemaal niet op voorraad was, en dat ik het nu moet betalen omdat ze het "speciaal" besteld hebben.
Wat moet/kan ik het beste doen? Heb ik iets over het hoofd gezien?
Vriendelijke groet
Indien u een product of dienst heeft gekocht via internet is er sprake van koop op afstand. Als het product nog niet is geleverd kunt u de overeenkomst ontbinden en heeft u geen betalingsverplichting meer.
Indien het product al wel geleverd is geldt dat u tot en met 7 dagen na ontvangst van het product de koopovereenkomst ontbinden en het product terugsturen. Het ontbinden van de koopovereenkomst moet u in deze situatie zeker schriftelijk doen.
Overigens gaan deze 7 dagen pas in vanaf het moment dat u door het bedrijf schriftelijk bent ingelicht over o.a. de bedenktijd.
Indien ze u er in die 7 dagen helemaal niet op gewezen hebben heeft u 3 maanden de tijd om de overeenkomst te ontbinden en het product te retourneren.
Bovenstaande bedenktijd geldt niet bij producten die speciaal voor u op maat zijn gemaakt of bederfelijk zijn.
Succes!
Reactie van de vraagsteller
Geachte,
Enorm bedankt voor uw snelle reactie.
Ik ben nog altijd een beetje in de war, mijn excuses.
Als het gaat over specifiek mijn geval, ben ik dan verplicht tot kopen van het goed / de goederen?
Het product is nooit geleverd. De webshop heeft alleen (met of zonder kwade opzet) geadverteerd dat het product op voorraad was terwijl dit niet zo was, nu willen ze dat ik het betaal omdat ze het "speciaal" voor me besteld hebben.
Mijn excuses als ik in herhaling val, ik wil gewoon zeker van mijn zaak zijn want ik heb dit nog nooit meegemaakt.
Bedankt!
In eerste instantie is er een overeenkomst tussen de verkoper en u ontstaan. De verkoper moet het product leveren en u moet daarvoor betalen. U geeft aan dat ze het product niet direct hebben kunnen leveren, terwijl zij dit wel hebben aangegeven. Als consument heeft u het recht om af te zien van deze koop. Het moet wel gaan om een standaard product (geen maatwerk of bederfelijk).
U kunt het beste een brief schrijven en aangeven waarom u van de koop afziet en dat u de koopovereenkomst ontbindt. U hoeft dan niets meer te betalen aan de verkoper en de verkoper hoeft het product niet meeraan u te leveren. De verkoper heeft geen juridische grond om het geld bij u te kunnen innen, dus ik adviseer u niet te betalen.