Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Voor onze bruiloft heb ik voor mijn aanstaande vrouw en schoonmoeder een afspraak gemaakt bij een beautysalon.
Hierbij werd gevraagd voor een aanbetaling van de behandelingen, deze heb ik ter plaatse voldaan. Echter de klantvriendelijkheid en service
tijdens de eerste behandeling waren van dien aard dat ik naar mijn mening ruim op tijd (24uur) vooraf de afspraak heb geanuleerd.
Mijn vraag is kan ik de aanbetaling rechtsgeldig terugvorderen?

De salon komt met het verhaal dat zij geen geld retourneren maar tegoedbonnen geven.
Tevens willen zij een vergoeding van 2x 25,= voor de niet nagekomen afspraken (1x voor mijn vrouw en 1x voor mijn schoonmoeder).

aanbetaling was € 140,=
eerste behandeling was bedrag van € 45,=
verwacht ik een teruggaaf van 95,=
zou willen maximaal 45,= aan tegoedbonnen uitkeren ik ben het hier niet mee eens en het is wat mij betreft nu een principekwestie geworden, ik wil geen tegoedbonnen want wij gaan daar toch niet meer heen ivm de belaberde service.


.

Ik neem aan dat u de afspraak mondeling heeft gemaakt.
Een mondelinge afspraak (overeenkomst) is net als een schriftelijke overeenkomst rechtsgeldig en moet dus door beide partijen worden nagekomen.
Als u van mening bent dat de salon zich niet houdt aan de gemaakte afspraken, heeft u het recht
om de overeenkomst te ontbinden op grond van wanprestatie.
U kunt daarna het geld terugvorderen van de behandelingen die u vooruit heeft betaald, maar niet heeft gehad.
Echter, bij een mondelinge overeenkomst is het altijd lastig te bewijzen wat precies de inhoud van de overeenkomst is, tenzij er getuigen zijn.

Ook mag u pas ontbinden als de beautysalon in verzuim is.
Verzuim treedt in nadat u de beautysalon schriftelijk in gebreke heeft gesteld en alsnog een redelijke termijn gunt om haar verplichtingen uit de overeenkomst na te komen.
Als na afloop van deze redelijke termijn de salon nog steeds in gebreke blijft, dan pas treedt verzuim in.

Wat een redelijke termijn is hangt af van de concrete situatie. In dit geval lijkt me dat in ieder geval vòòr de bruiloftsdatum.

Op onderstaande site vindt u voorbeeldbrieven om dienstverleners in gebreke te stellen:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven/

Bij een mondelinge overeenkomst kunnen algemene voorwaarden van toepassing zijn, waarin
een bepaling is opgenomen ten aanzien van (kostenloos) annuleren.
Echter, dan moet u vòòr of tijdens het maken van de afspraak wel op deze voorwaarden zijn gewezen.
Misschien staan de algemene voorwaarden ook wel op de site van de salon en had u de voorwaarden zelf al geraadpleegd vòòr u de mondelinge overeenkomst aanging.

Als er echter geen algemene voorwaarden van toepassing zijn en u heeft ook niets afgesproken over het annuleren van afspraken, dan staat de salon in haar recht om kosten door te berekenen.
U bent namelijk een verplichting aangegaan om op een bepaalde datum/tijd een behandeling te ondergaan en die komt u niet na.
Tenzij u kunt aantonen dat u door overmacht onmogelijk in staat was uw verplichting na te komen.

Echter, het lijkt me het beste dat u probeert de zaak zo te schikken dat de oplossing voor beide partijen aanvaardbaar is. Voor u zal het waarschijnlijk lastig worden om aan te tonen dat de salon een wanprestatie pleegt en voor de salon is het geen goede reclame om zo met klanten om te gaan.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag