Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw. Twee jaar geleden is er een nieuwe directeur aangesteld bij ons bedrijf in de financiƫle dienstverlening. Sinds de komst van deze man is de werksfeer op kantoor onhoudbaar geworden, mede door het feit dat hij de medewerkers klanten financiƫle producten laat 'aansmeren' ook wanneer dit tegen de wet is. De zorgplicht kan hem gestolen worden als er maar geld binnen komt. Omdat ik en de rest van mijn collega's hier grote moeite mee hebben, hebben we het bestuur verschillende keren laten weten dat het een onhoudbare situatie aan het worden is. Om deze reden heb ik mij helaas ziek moeten melden t.g.v spanningsklachten etc. Nu is het volgende probleem ontstaan: Ik ben door de bedrijfsarts per 1-8 beter gemeld omdat ziekte t.g.v een arbeidsconflict blijkbaar geen ziekte is? Wel heeft de Arbo arts een advies gegeven dat er een mediator ingeschakeld moet worden en dat er geen werkhervatting kan plaatsvinden alvorens het conflict is opgelost. Er is nooit een mediator ingeschakeld en het probleem is nog niet opgelost maar de het bestuur en de werkgever verplichten mij steeds om weer aan het werk te gaan tegen het advies van de arbo arts in.
Wat moet ik nu doen aangezien ik geestelijk en lichamelijk door spanningsklachten nog niet in staat ben om te werken en de oorzaak van het probleem nog niet is opgelost. Ik ga hier helemaal aan onderdoor. Ik wil hierbij vermelden dat de directeur, de mede veroorzaker van het probleem, tijdelijk afwezig is i.v.m. zijn vakantie.
Ik ben van mening dat het bestuur in deze ook steken laat vallen omdat het bestuur uiteindelijk de verantwoording heeft om zorg te dragen voor een gezonde werkomgeving. Door de intimiderende houding van de directeur ten opzichte van de werknemers en het niet ingrijpen van het bestuur is deze werkomgeving een plek van stress geworden waar alle medewerkers 'ziek' van zijn en dit 3 maal duidelijk hebben aangekaart bij het bestuur (ook het sluiten van verzekeringen terwijl dit niet in het belang van de klant is, bijv. dubbele verzekeringen moeten sluiten ) gaat bij alle medewerkers echt te ver. Wat kan ik (kunnen wij) aan deze situatie doen en wat zijn mijn rechten als werknemer. Kunnen ze mij ontslaan of het salaris stil zetten?

Geachte vraagsteller,
Uw werkgever laat duidelijk steken vallen richting u en is hierop aan te spreken. Tevens is het onder meer mogelijk u opnieuw ziek te melen en een deskundigenoordeel bij het uwv aan te vragen. Ik raad u echter wel aan dit deskundig te laten doen / begeleiden door een arbeidsrechtjurist zoals ondergetekende, zodat er geen problemen ontstaan als vermeende werkweigering, inhouden salaris etc.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag