Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Naar aanleiding van een een zakelijk confict wil ik graag duidelijkheid hebben of ik in mijn recht sta.
Het volgende heeft zich voorgedaan,
Enige tijd geleden stond ik ingeschreven bij de kvk en had een eenmanszaak.
Helaas had ik geen succes in mijn onderneming waardoor ik deze vroegtijdig heb beeindigd.
Ik heb mijn belasting aangiftes uitbesteed aan een boekhouder.
Na het beeindigen van mijn bedrijf heb ik mijn boekhouder hiervan op de hoogte gesteld.
De laatste aangifte die ik door moest geven aan de belasting van het 3e kwartaal wilde ik zelf gaan doen via het progamma van de belasting dienst.
Ik probeerde in te loggen op de site maar het wachtwoord klopte niet.
Het was onleesbaar opgeschreven door de boekhouder waar ik zaken mee deed.
Ik ben langs gegaan bij zijn kantoor en ik heb hem gevraagt om de juiste code.
Hij gaf mij deze maar zei direct erachter aan ik kijk er wel even na.
Mijn reactie was hierop vriendelijk bedankt.
Hij heeft mij niet op de hoogte gesteld dat hier ook kosten aan vast zaten aan het " ik kijk er wel even na"
Hij heeft dus mijn 3e aangifte ingediend.
Vervolgens kreeg ik tot mijn grote verbazing een factuur op de mat dat hij 95 euro in rekening heeft gebracht voor deze aangifte.
Ik wil duidelijk stellen dat ik hem nooit opdracht heb gegeven tot het indienen van deze aangifte.
Ik heb met hem schriftelijk ook nooit vast gelecht welke diensten hij aan mij gaat leveren.
Ik vroeg om uitleg maar hij wees mij direct de deur.
Hij was niet bereid om met mij in gesprek te gaan.
Ik ben niet van plan deze factuur te betalen, omdat ik geloof in mijn recht.
Mijn vraag is: Is dit ook zo?
En hoe moet ik verder handelen mocht hij mij een herindering sturen.
Met vriendelijke groet,
Beste vraagsteller,
Allereerst vraag ik me af welke afspraken er met de boekhouder zijn gemaakt over het begin en het einde van de relatie, in dit specifieke geval de opdracht-overeenkomst van boekhouding. Daarnaast is het de vraag of u gerechtvaardigd mocht denken dat de boekhouder als een vorm van "nazorg"voor u gratis werkzaamheden zou uitvoeren, of dat u mocht menen dat er al betaald voor was?
Dit is moeilijk want er is sprake van een misverstand en volgens het wetboek heeft de opdrachtnemer het recht om deze werkzaamheden naar redelijkheid bij u in rekening te brengen, als er tenminste een opdracht aan uw zijde is gegeven.
Ik denk dat het zinvol is de voorwaarden er op na te slaan, als aanwezig, of zelfregulerende regels van overkoepelende organisaties,
succes!
Reactie van de vraagsteller
Geachte mevrouw,
Dank u voor uw reactie, ik waardeer dat zeer.
Het is inderdaad een moeilijke kwestie.
Ik heb echter geen overeenkomst schriftelijk met de boekhouder vast gelecht over de betreffende kosten van de werkzaamheden die hij voor mij heeft vericht.
Mijn intentie van mijn laatste bezoek ging over het wachtwoord om in te loggen bij de belasting dienst.
Ik heb hem niet gevraagt of hij mijn laatste aangifte wou indienen.
Hij heeft zelf gezecht dat hij er even naar zou kijken.
Ik interperteer dit niet als een opdracht die ik hem heb gegeven en waar ik hem voor zou moeten betalen.
Hij heeft mij echter op dat moment niet aangegeven dat hij een bedrag in rekening ging brengen.
En dat staat ook nergens in een overeenkomst die ik met hem ben aangegaan.
misschien heb ik u nu meer duidelijkheid gegeven over deze situatie en wie er nou eigenlijk in zijn recht staat.
Met vriendelijke groet,
Geachte vraagsteller,
Hoe hebt u de boekhouder dan betaald: wat zijn de afspraken geweest over zijn deel van de prestaties. het blijft nu vaag en ik vrees dat het straks bij de rechter ook niet duidelijk is en dan komt u voor meer kosten te staan. Als u de afspraak hebt gemaakt om algehele administratie uit te besteden - en dit is m.i wel normaal het geval- lijkt me dat de laatste dienstverlening niet in rekening gebracht mag worden. Dat is wel zo netjes, volgens de wet moeten partijen ook rekening houden met elkanders belangen.
Reactie van de vraagsteller
Geachte mevrouw,
Met de boekhouder heb ik de afspraak gemaakt om de belasting aangiftes in te dienen voor mij.
Hij heeft mij een indicatie gegeven wat het mij ongeveer zou gaan kosten tot het einde van het jaar.
Echter door vroegtijdig mijn bedrijf te beeindigen heb ik mondeling met hem doorgesproken dat ik ben uitgeschreven bij de kvk en dat ik mijn zaken verder zelf zou gaan regelen.
Wat ik graag van u wil weten is, hoe is het geregeld met het vast leggen van de diensten die hij leverd.
Ik neem aan dat als een bedrijf diensten voor jou gaat leveren dit schriftelijk moet vast leggen.
En in overeenstemming met de klant moet afspreken en vast leggen.
Niet diensten gaan uitvoeren die je aanbied om te gaan regelen, zonder iemand op de hoogte te stellen dat dit geld gaat kosten, of die eerder schrijftelijk vast zijn gelecht in overeenstemming met de klant.
Ik heb de factuur bij hem op zijn bureao laten liggen nadat hij mij heeft verzocht zijn pand te verlaten.
Ik heb nu dus ook geen factuur meer in mijn bezit.
De hoofdregel is als volgt. U had een zakelijke verhouding met de boekhouder, neem ik aan (het was geen familie of vriend). Als die diensten voor u verricht, bent u - ook als daar verder niets over is afgesproken - een 'redelijk loon' verschuldigd. Het is niet zo dat u de boekhouder niet hoeft te betalen als er niets op schrift staat. Het gevolg dat er niets is afgesproken is, betekent alleen dat moet worden uitgegaan van de wettelijke bepalingen die op dit soort situaties van toepassing zijn.
Wel is de vraag of 95 euro een 'redelijk loon' is voor de verrichte werkzaamheden. De boekhouder moet bewijzen dat dit loon redelijk is.
Ik vraag mij overigens af of de boekhouder voor 95 euro gaat procederen, ik denk eerder dat hij de vordering gewoon zal afboeken als 'oninbaar'.
Beste,
de eis dat een overeenkomst schriftelijk moet bestaat in dit geval niet tenzij deze boekhouder is aangesloten bij een overkoepelende organisatie en hij-zij zich niet aan de regels houdt. In vind dat bij de opdracht tot boekhouding voor de aangiften het netjes zou zijn om ook het laatste kwartaal nog bij wijze van nazorg mee te nemen, tenslotte weet je ook nooit zeker of de klant misschien wel weer terugkomt. Zuiver juridisch is er zonder aanbod tot opdracht geen overeenkomst tot stand gekomen maar de boekhouder had dat onder de gegeven omstandigheden wel moeten begrijpen. U kunt stellen dat er geen overeenkomst is omdat er een opdracht ontbreekt, ten tweede als er toch een opdracht kan worden aangenomen dat deze moet worden begrepen onder de eerdere afspraak tot het doen van de aangiften , de laatste dan bij wijze van nazorg. Geen idee om hoeveel geld het gaat, maar dit kan oplopen als het tot een dagvaarding komt.