Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw,

Ik was al enige tijd werkeloos toen ik in juli op internet een webwinkelorganisatie ontdekte die aanbood om hun regionale dealer te worden. Voor een bepaald bedrag per maand kon ik dan mijn klanten in mijn eigen regio bedienen met mijn eigen website (hun naam en de naam van mijn regio). Verbinding is 3 jaar, maar bij geen of te weinig winst of omzet kun je uiteindelijk wel met 1 jaar stoppen. Ik nam contact op en tekende nog voor mijn vakantie het contract. Ik vond het toen voor één jaar nog wel te overzien, en ging er ook vanuit dat ik omzet zou maken. Overigens bleek na mijn vakantie (ik moest uiteindelijk zelf weer contact opnemen want hoorde niets meer van hen) dat de, voor mijn vakantie toegezegde regio, opeens toch bezet was en moest ik kiezen voor een andere regio. Uiteindelijk kon ik dan pas in september aanvangen. En dat viel mij toen ook al tegen. Ook de begeleiding en service aan mij als dealer is minimaal en je kunt aan hun wijze van reageren merken dat eigenlijk elke vraag er al één te veel is. bovendien voel je in geschrift en gesprek dat men van voorkennis van de materie uitgaat, hoewel men in de folder heeft staan dat, dat niet noodzakelijk is.

Mijn uitkerende instantie bood mij voor 4 maanden gelegenheid om het uit te proberen. Maar de zaken vielen behoorlijk tegen. Geen omzet!! Bovendien had/heb ik met mijn bescheiden uitkering geen geld voor promotie of reclame. Toen die vier maanden bijna om waren stuurde ik deze webwinkelorganisatie een brief en een email met het verzoek om mij maar als dealer af te schrijven en mijn website te sluiten omdat ik zo onmogelijk verder kon gaan. Ik heb toen ook uitgelegd dat ik een uitkering heb en dat ik dit avontuur van mijn uitkerende instantie wel mocht proberen, maar dat ik ik dan wel na 4 maanden voldoende omzet moest genereren anders moest ik stoppen.
Maar het is nu méér dan één maand geleden dat ik, dat verzoek bij de webwinkelorganisatie heb ingediend, maar ik heb nog steeds geen reactie van hen gehad. De maandelijkse incasso's gaan trouwens wel gewoon door. Eén incasso heb ik gestorneerd. Daar heb ik een herinneringsfactuur van gehad. En gisteren een aanmaning met dreiging van een incassobureau wanneer ik binnen 7 dagen niet betaal. Maar naar mijn mening had de organisatie eerst moeten reageren op mijn verzoek om te stoppen. Want wie zwijgt stemt toch toe? Of ...?? Wat zijn mijn rechten en wat ben ik wettelijk nu wel of niet verplicht te doen? Volgens de folder van deze webwinkelorganisatie heb ik op z'n vroegst pas in september de eerste mogelijkheid om te stoppen.

Graag uw advies/antwoord.

Uw vraag verlangt nauwkeurige bestudering van de overeenkomst die u heeft gesloten.

In beginsel kan een overeenkomst die voor bepaalde tijd is gesloten niet tussentijds worden opgezegd, tenzij die mogelijkheid expliciet is bedongen.

Onvoorziene omstandigheden zijn een wettelijke grond voor beeindiging, maar dan moet u wel kunnen aantonen dat die omstandigheden daadwerkelijk niet vooraf voorzienbaar zijn geweest.

Hoe dan ook kan het wellicht naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zijn (nog zo'n wettelijke grond) u aan het contract te houden. Hiervoor is meer informatie nodig over uw omstandigheden, het contract en de kennis die de wederpartij vooraf reeds over uw situatie had.

Verder kan het de moeite lonen aan de hand van het contract en toezeggingen die op andere wijze zijn gedaan na te gaan of de wederpartij zelf niet in de nakoming jegens u in gebreke is gebleven, hetgeen een ontbindingsgrond kan zijn, of aan u een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven, hetgeen een vernietigingsgrond kan zijn.

Praktische redenen (niemand is gebaat bij uw bankroet) kunnen tot slot eveneens een grond zijn met de andere partij over de beeindiging te gaan onderhandelen.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag