Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Geachte heer/mevrouw,

Drie jaar geleden ben ik gestart bij mijn huidige werkgever, in een administratieve functie.

Sinds dit jaar ben ik werkzaam op een nieuwe afdeling, in een nieuwe functie. De afdeling is Customer Service genoemd. Ik heb hiervoor moeten solliciteren, en onlangs hebben we de functie-omschrijving ontvangen.

Nu wil de werkgever dat we op roulatiebasis beschikbaarheidsdiensten gaan draaien. Dus naast de gewone werktijden (sinds mijn start bij het bedrijf van 08.30 tot 17.00u) moeten we dan op werkdagen van 17.00 tot 08.30 beschikbaar zijn, en tijdens het weekend 24 uur per dag. De maandag daarop begint dan weer een gewone werkweek, net als de week voor de beschikbaarheidsdienst.
De beschikbaarheidsdienst houdt in dit geval in dat ik bereikbaar moet zijn voor telefonische meldingen van spoedreparaties, waarna ik dan moet zorgen dat er iemand gaat kijken en dit op gaat lossen.

Ik heb de volgende vragen hierover:
Mag een werkgever dit zomaar ineens gaan eisen van mij? Zowel in de vacature, tijdens het sollicitatiegesprek én in de functie-omschrijving is hier niets over gemeld. Als dat wel het geval was geweest had ik waarschijnlijk niet gereageerd op de functie, of de functie uiteindelijk aanvaard.
Ik heb gekozen voor een administratieve functie omdat ik gewoon van 08.30 tot 17.00u wil werken, en dan moet het klaar zijn. Ik heb in het verleden al duidelijk laten blijken dat ik het niet erg vind om over te werken, of extra te werken, maar op het moment dat ik naar huis ga wil ik het werk achter me kunnen laten.

En is het zo dat de werkgever dit van mij mag eisen, zonder dat hier een redelijke vergoeding tegenover staat? Er wordt gesproken over een kleine vergoeding, terwijl dit toch een hele aanslag is op je vrije tijd. Ik kan immers niet gaan sporten, winkelen, met de hond wandelen etc etc omdat ik altijd in de buurt van de laptop moet zijn om eventueel binnenkomende telefoontjes af te handelen.

Het bedrijf waar ik werk valt onder de CAO Klein Metaal

De wet zegt het volgende over zogenaamde bereikbaarheidsdiensten: Art. 5:3 lid 2 Atw: De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer een onafgebroken rusttijd heeft van ten minste 11 uren in elke aaneengesloten periode van 24uren, welke rusttijd eenmaal in elke aaneengesloten periode van 7 maal 24 uren mag worden ingekort tot ten minste 8 uren, indien de aard van de arbeid of de bedrijfsomstandigheden dit met zich brengen.
Zoals ik het van u begrijp moet u van uw werkgever 24 uur per dag 7 maal per week beschikbaar zijn voor de werkgever. Dat mag dus niet.
Bovendien is het bij u van belang dat deze 'omvang van de arbeid' al dan niet ergens omschreven staat, bijv. in uw contract. Indien uw werkgever de arbeidstijden wil aanpassen nádat u deze functie heeft aangenomen, dan dient de werkgever dit in overleg met u te doen en eventueel de arbeidsovereenkomst aan te passen.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor de snelle respons. Mij leek het ook al niet aannemelijk dat het zo maar was toegestaan dat je een hele week 24 uur per dag bereibaar moet zijn, maar dat er ook een periode van rust in moet zitten.

Het enige dat wij, als afdeling, vrezen is dat de werkgever het zal gooien op een regel in het contract waarin staat dat we in te zetten zijn bij alle voorkomende werkzaamheden binnen het bedrijf.
Dit staat bij iedereen in het contract. Mag hij dat voor iets dergelijks gebruiken?
Tot nu toe is dit ingezet als er op een andere afdeling meer man nodig was, maar ik vind dit iets heel anders (aanpassing van werktijd ed).


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag