Wonen, Buren
Particulier
Geachte heer/mevrouw,
Als studentenhuis merkten wij gisteren een stapel brieven op van Eneco en van een incassobureau. Deze brieven vroegen ons hun zo'n 6000 euro over te maken. Deze brieven hadden we eerst niet geopend, omdat ze op naam van een oud-bewoner waren gestuurd, die wij niet kenden. Het bleek dat er vanuit ons huis al jaren geen meterstanden waren doorgegeven en dat er vorig jaar oktober iemand langs was geweest om de standen wel op te nemen. Inmiddels was er een schatting gemaakt voor juni 2012 en dat samen kwam op een openstaand bedrag van zo'n 3800 euro. Omdat wij onze maandbedragen via automatische incasso betalen, kijken we hier normaal niet naar om. Om een nog onbekende reden was er echter in februari te weinig geld op de huisrekening, waardoor de automatische incasso werd stopgezet, waardoor de rekeningen zich sowieso al opstapelden. Maar ook deze zijn niet ingezien, omdat ze op de hoop post voor oude bewoners werden gegooid.
Toen er wel erg veel post op die ene naam werd gestuurd, heeft iemand het opengemaakt en die zag dit verhaal. We hebben Eneco gebeld en die zeiden dat we heel snel de 6000 euro moeten overmaken, anders wordt het stroom afgesloten. Hierbij zitten ook boetes voor te laat betaalde rekeningen en 725 euro kosten van het incassobureau. De openstaande rekeningen tot aan dat hoge bedrag (juni) hebben we meteen betaald. De rest kunnen we niet betalen en we hebben niemand die het wil of kan voorschieten.
We vragen ons af of we iets kunnen doen tegen de incassokosten van 725 euro. Al die tijd is er betaald vanaf een rekening op een andere naam dan de naam van het Eneco-contract. Hadden ze dat mogen accepteren? Hadden ze de betalende persoon aan moeten schrijven? Is er voor ons enige uitweg? Kunnen wij iets doen om de betaling te verspreiden, zodat we niet afgesloten worden maar het wel kunnen betalen? Er was namelijk als we eerder geweest waren een betalingsregeling mogelijk geweest, nu niet meer.
Hopelijk kunt u snel antwoorden, vriendelijk dank.
Als studentenhuis merkten wij gisteren een stapel brieven op van Eneco en van een incassobureau. Deze brieven vroegen ons hun zo'n 6000 euro over te maken. Deze brieven hadden we eerst niet geopend, omdat ze op naam van een oud-bewoner waren gestuurd, die wij niet kenden. Het bleek dat er vanuit ons huis al jaren geen meterstanden waren doorgegeven en dat er vorig jaar oktober iemand langs was geweest om de standen wel op te nemen. Inmiddels was er een schatting gemaakt voor juni 2012 en dat samen kwam op een openstaand bedrag van zo'n 3800 euro. Omdat wij onze maandbedragen via automatische incasso betalen, kijken we hier normaal niet naar om. Om een nog onbekende reden was er echter in februari te weinig geld op de huisrekening, waardoor de automatische incasso werd stopgezet, waardoor de rekeningen zich sowieso al opstapelden. Maar ook deze zijn niet ingezien, omdat ze op de hoop post voor oude bewoners werden gegooid.
Toen er wel erg veel post op die ene naam werd gestuurd, heeft iemand het opengemaakt en die zag dit verhaal. We hebben Eneco gebeld en die zeiden dat we heel snel de 6000 euro moeten overmaken, anders wordt het stroom afgesloten. Hierbij zitten ook boetes voor te laat betaalde rekeningen en 725 euro kosten van het incassobureau. De openstaande rekeningen tot aan dat hoge bedrag (juni) hebben we meteen betaald. De rest kunnen we niet betalen en we hebben niemand die het wil of kan voorschieten.
We vragen ons af of we iets kunnen doen tegen de incassokosten van 725 euro. Al die tijd is er betaald vanaf een rekening op een andere naam dan de naam van het Eneco-contract. Hadden ze dat mogen accepteren? Hadden ze de betalende persoon aan moeten schrijven? Is er voor ons enige uitweg? Kunnen wij iets doen om de betaling te verspreiden, zodat we niet afgesloten worden maar het wel kunnen betalen? Er was namelijk als we eerder geweest waren een betalingsregeling mogelijk geweest, nu niet meer.
Hopelijk kunt u snel antwoorden, vriendelijk dank.
U kunt vragen om een betalingsregeling, maar dit is niet af te dwingen. Ik raad hoe dan ook aan om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld over te maken teneinde de leverancier mild te stemmen. Het is overigens vreemd dat de automatische incasso stop wordt gezet als er 1 keer niet geïncasseerd kan worden. Maar men is niet verplicht de betalende persoon aan te schrijven, maar alleen de persoon op wiens naam de aansluiting staat.