Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Geachte heer, mevrouw,
2 weken geleden is mijn dochter uitgegleden in de badkuip. Ze is met haar knie door het bad gegaan en heeft daardoor een flinke wond opgelopen aan haar been. Ze is met een ambulance naar het ziekenhuis vervoerd, waar haar been gehecht is met 13 hechtingen en een aantal krammen. Ze moet haar been nu gestrekt houden (zodat er geen druk op de wond komt) en kan zich daardoor moeilijk bewegen.
Het bad (dat 8 jaar oud was) is niet meer te gebruiken.
De fabrikant van het bad heeft aangeboden het bad te vervangen, maar wil niet opdraaien voor het tegelwerk. Een tegelzetter heeft berekend dat hij +/- 2 dagen bezig is met het tegelwerk.
Bovendien zijn mijn dochter en ik heel bang om weer in een bad te gaan douchen en willen liever een douchebak.
Dit wordt echter nog kostbaarder omdat er nog meer tegelwerk nodig is.
Het schijnt dat er de afgelopen meerdere ongelukken gebeurd zijn met dezelfde baden en er zijn nog duizenden van dezelfde baden in Nederland.
De reactie van de fabrikant lijkt ruimhartig: bos bloemen boekenbon en het vervangen van het bad.
Maar mijn dochter blijft zitten met een lelijk been waar over een tijd een plastisch chirurg aan te pas moet komen om het er redelijk uit te laten zien we moeten veel kosten maken om weer te kunnen douchen.
Wat vindt u van de opstelling van de fabrikant? Moeten we hier genoegen mee nemen?
De fabrikant van het bad zegt dat er een waarschuwing op de website staat omdat dit eerder is gebeurd, maar ik kan de waarschuwing niet vinden. Kunnen andere eigenaren van hetzelfde type bad nog gewaarschuwd worden?

Beste vraagsteller,
de fabrikant kan wel degelijk aansprakelijk worden gesteld voor de lichamelijke en daardoor ook geldelijke schade ontstaan door een gebrekkig product ( het bad). Er is een wel een drempelwaarde voor het kunnen claimen van de schade, maar het bewijs dat het ongeval en de schade niet is ontstaan door het gebrekkig product en het feit dat het product niet gebrekkig is, ligt bij de fabrikant. In principe dus als hij wist of zou moeten weten van een onveiligheid in het product had hij maatregelen moeten nemen. Omdat ik het bad niet ken en ook niet hoe voorzichtig of onvoorzichtig uw dochter is, weet ik niet de ernst van de situatie goed in te schatten. Zou u daar iets specifieker op in kunnen /willen gaan?
mr. M. Martens-Ferwerda

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Bedankt voor uw reactie.
Het bad is gemaakt van kwarts gemengd met kunststof. Als het breekt ziet het eruit als steen, de scherven zijn zo scherp als glas. Ik geloof dat ik de naam van de fabrikant niet mag noemen he? Op de website van de fabrikant kan ik geen waarschuwing vinden, maar op internet heb ik wel een waarschuwing van de consumentenbond over het bad gevonden en ook een reactie van een moeder waarvan het 4 jarig zoontje in een zelfde type bad was gevallen. In dit geval gelukkig alleen een barst in het bad.
Mijn dochter is een rustig meisje, dat geen gekke dingen gaat doen in bad. Toen ze klaar was met douchen wilde ze, staand in het bad, de vloer voor het bad droog maken met een mop. Toen ze de mop wegzette gleed ze uit en viel dus op haar knie in het bad en door het bad.
Hopelijk kunt u iets met deze informatie.
Alvast bedankt voor uw reactie.
vriendelijke groeten.


Beste vraagsteller,
Het bad is dus gewoon onveilig want als je valt breekt het
snel. Hierdoor kan een gevaarlijke situatie ontstaan
voor de gebruikers en zoals u stelt weet de fabrikant / leverancier
dit ook terwijl adequate maatregelen uitblijven.
Een waarschuwing zetten op een internetpagina lijkt me volstrekt onvoldoende vanwege het grote risico op een valpartij in de natte, gladde omgeving, met alle gevolgen van dien.
Ik denk dat u moet proberen om zelf of met wat juridische hulp de fabrikant ( maar het mag ook de verkoper zijn) aansprakelijk stelt
voor de schade. Misschien is het mogelijk om andere slachtoffers
te benaderen om samen op te treden.
Succes, en hopelijk gaat het snel beter met uw dochter,
mr. M. Martens-Ferwerda

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Heel hartelijk dank voor uw reactie!

Vriendelijke groeten.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag