Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Garantie na aankoop PVC Vloer

Wij hebben vorig jaar oktober een nieuwe PVC vloer gekregen. Hun zoon heeft de vloer erin gelegd, onder bedrijfsnaam J. in Nederland. Helaas was het direct al mis met de vloer, hiervan ook gelijk een melding gemaakt. De vloer vlekt enorm, ik kreeg hem vanaf het begin af aan niet goed schoon. Bijzondere vlekken, alle voetafdrukken blijven erin staan, de vloer krast inmiddels ook, je ziet bijv. enorme krassen waar de stoelen (met antikrasviltjes) heen en weer schuiven. Na veel heen en weer berichten, schoonmaakinstructies, is er iemand van het bedrijf langs geweest, ze zagen dat de vloer inderdaad vlekt. De vertegenwoordiger van de fabriek moet langs komen, dit loopt al maanden, tot op heden is er niemand langs geweest, we worden elke keer afgescheept. De verkoper zegt er mee bezig te zijn. Er staat niets over garantie op de site of offerte. Het bedrijf geeft aan dat zij terug naar de fabriek moeten voor garantie, zij geven alleen garantie op het leggen. We gaan straks richting oktober, dan ligt de vloer er een jaar in. Ik geloof niet dat zij iets gaan organiseren of dit probleem oplossen. De vloer is ons verkocht als één van de betere vloeren, we hebben hier veel geld voor betaald. Wat kan ik doen om tot een oplossing te komen. Ik ben zelf bij andere vloerenwinkels geweest, zij geven aan dat het bedrijf dit moet oplossen en dat ik moet blijven vragen. Loopt de garantie straks niet af? En valt het straks buiten de garantieperiode? Moet ik een aangetekende brief sturen met daarin de vraag nogmaals naar een oplossing?

Goedemorgen,

Vervelende situatie waar u mee te maken heeft. Gelet op uw casusomschrijving, lijkt het te gaan om een consumentenkoop (u heeft als consument de vloer gekocht bij een specialist/ondernemer). In dat geval geldt het volgende.

U heeft als consument recht op een goed product. Indien daarvan geen sprake is, is er sprake van non-conformiteit. Dit kan een reden zijn om de overeenkomst te ontbinden. U dient het product terug te geven en de verkoper dient het bedrag terug te betalen. Andere mogelijkheden zijn ook: herstel van de vloer op kosten van de verkoper (mits mogelijk) of dat u de schade door een derde laat herstellen (wederom, op kosten van de verkoper).

Er zijn allerlei criteria die gelden voordat aangenomen kan worden dat er sprake is van een non-conform product: De prijs/kwaliteitverhouding, wat partijen zijn overeengekomen (wat op de nota staat, algemene voorwaarden en wat partijen onderling hebben afgesproken, garantie over de kwaliteit die door de verkoper wordt vermeld, etc.). In principe geldt de regel dat als een gebrek van dien aard zich voordoet binnen een jaar nadat het product is aangeschaft, het als non-conform kan worden aangemerkt. In dit geval hoeft u m.i. niet te verwachten dat een PVC vloer binnen een jaar snel bekrast (zeker niet met antikrasviltjes). De verkoper dient actie te ondernemen.

Antwoord op uw vragen: Leidend is wanneer u het gebrek heeft gemeld. Dat daarna een jaar verstrijkt na aankoop, doet daar niet aan af. Afhankelijk van wat uw wens is (van de koop af en uw geld terug, herstel/vervanging) dient de verkoper aangesproken te worden. Het is aan te raden dit telkens schriftelijk te doen. Neem gerust vrijblijvend contact op indien u hulp nodig hebt in deze procedure. De regels hieromtrent luisteren immers nauw.

Mvg,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goedemiddag,

Heel erg bedankt voor uw reactie, ik heb dit ook in een mail naar de desbetreffende verkoper gestuurd, daarin ook vermeld dat we binnen 1 maand een oplossing verwachten. 0 repons helaas.
Graag zou ik willen weten hoe dit verder in zijn werk gaat als ik gebruik wil maken van jullie hulp.
Helaas heb ik geen verzekering hiervoor, dus wat kan ik precies verwachten.
Ik heb hier nog nooit eerder mee te maken gehad.
Mijn gevoel zegt wel dat wij sterk staan. Ik heb namelijk ook geïnformeerd bij de vloerenwinkel hier in de buurt.

Graag hoor ik van u.

Hartelijke groet, Amanda Moed


Beste mevrouw Moed,

Dank voor uw bericht. Indien u mij uw e-mailadres en telefoonnummer toestuurt, zal ik contact met u opnemen om de verdere gang van zaken nader toe te lichten.

Gr,

Dhr. mr. S. Leito
FerLei Legal
06-49175526

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goedemiddag,

Ik had u mail al gezien hoor, maar nog niet gereageerd.
De verkoopster heeft onlangs gereageerd naar aanleiding van mijn mail.
Ze stuurde een printscreen van het contact met de fabriek. Niet dat we er verder mee zijn gekomen, maar ze wilde laten zien dat ze ermee bezig is.
Tot op heden geen reactie ontvangen verder. Ik had in mijn mail aangegeven dat ik binnen een maand een eerlijke en correcte oplossing verwacht.
De datum was t/m vandaag.

Graag zou ik horen wat u voor ons kan betekenen. Mijn mailadres is amanda_moed88@hotmail.com, telefoonnummer 0611056393
Vanaf zondag zijn wij een weekje met vakantie

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Amanda Moed


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag