Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Garage brengt ongevraagd kosten in rekening?

Wij hebben met een groepje jongeren een kleine limousine gekocht. De APK verliep in juni en daarvoor hebben we hem naar de garage gebracht. Die gaven aan hem wel te willen keuren maar wisten niet zeker of ze hem konden repareren. In eerste instantie hadden we een andere monteur die het zou willen doen, dus dat was geen probleem. De auto is op meerdere punten afgekeurd en moest worden gerepareerd. Dat wilde de andere monteur toch niet doen dus hebben we aan de eerste garage gevraagd of ze het wilden doen. Hierbij gaven ze aan het wel te willen, maar dat ze nog niet wisten of ze het konden doen en wat het precies zou kosten omdat het een bijzondere auto is waar ze niet vaak mee werken. Ze gaven aan dat een prijsopgaaf vooraf geven dus niet mogelijk was. Toen heb ik gezegd: 'Oké, dat begrijp ik. We hebben weinig alternatieven dus het zou fijn zijn als jullie er wel naar willen kijken.' Ik heb ze expliciet gevraagd om ons op de hoogte te houden van de kosten (geen maximum meegegeven). Hiermee bedoelde ik dat ik graag van ze zou horen of het mogelijk was om de auto te repareren en wat dat zou kosten (begrijpend dat daar bijvoorbeeld inspectiekosten bij komen kijken). De garage heeft dat opgevat als akkoord om zonder nader overleg de bak te gaan repareren. Na een tijdje konden ze eindelijk een update geven; ze zaten nu op
€ 1600, maar wisten nog niet hoeveel de hele APK zou zijn; er stonden nog onderdelen in de bestelling. Ik heb aangegeven dat we dat vrij veel vonden en graag zo spoedig mogelijk horen wat het totaal zou kosten. Toen heb ik niet gezegd dat ze al het werk moeten laten vallen. (dit gesprek was op vrijdagmiddag). Maandag heb ik teruggebeld met dat het echt te veel geld is voor ons en wilde ik eigenlijk de mededeling doen dat als het nog veel meer zou kosten we het stop willen zetten. Toen vertelde ze mij dat er nog onderdelen zijn geleverd waarvoor zij net pas de factuur hadden ontvangen en de kosten nu op € 3600 zitten. De totale reparatie zou ongeveer € 4700 kosten. Dat ligt ver boven ons budget.
Nu wil de garage dus dat wij € 3600 betalen voor de gemaakte kosten (onderdelen en manuren). Wij zijn echter geen overeenkomst aangegaan om zulke kosten te maken. We zijn al in gesprek met de manager geweest omdat we snappen dat de garage ook al onderdelen heeft gekocht en in de auto heeft gemonteerd. We hebben aangeboden de onderdelen te betalen (a +- 1200 euro) maar dat we niet voor de manuren willen betalen, omdat we daar geen overeenkomst voor hebben afgesloten. Zij blijven terugvallen op het feit dat ik heb gezegd dat ze 'ernaar mogen kijken'.
Nu hebben wij ook wat in ons netwerk rondgevraagd en werden we gewezen op het feit dat zij gebruikmaken van het retentierecht door onze bak niet aan ons mee te geven. Ons is verteld dat er bepaalde voorwaarden zitten verbonden aan het gebruik van dit retentierecht, en dat we daarop misschien wat van ze kunnen winnen. Voor ons is het in zee gaan met een advocaat en een echt juridisch proces aangaan niet zo aantrekkelijk, gezien de kosten voor verzekering en wegenbelasting doorlopen.
Nu is mijn vraag eigenlijk; wat kunnen we het beste doen om voor zo min mogelijk kosten de auto op te halen? En kunnen we hiervoor gebruik maken van het eerder genoemde retentierecht? Welke voorwaarden zitten daar precies aan verbonden?

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag