Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Energiecontract ontbinden zonder boete?
In mei dit jaar heb ik blijkbaar een energiecontract voor een jaar afgesloten (ingaande per 1 juni 2023). Wij werden gebeld door een tussenpartij die zich voorstelde als de partij via wie we ook het toenmalige contract bij een andere energieleverancier hadden afgesloten. Wij betaalden onder dat contract lage energieprijzen. De beller kondigde aan dat de tarieven bij de toenmalige leverancier binnenkort verhoogd zouden worden, maar dat zij een andere leverancier konden aanbieden die tegen dezelfde tarieven als we toen bij de andere energieleverancier hadden. We hebben mondeling goedkeuring gegeven om die overstap te regelen.
We hebben daarna geen contract voorgelegd gekregen met tarieven ter ondertekening, maar kregen een email van de nieuwe energieleverancier waarin we welkom werden geheten. Toen een aantal maanden later het maandbedrag werd verdubbeld zijn we gaan kijken op het account en kwamen erachter dat de tarieven ongeveer 2,5 maal zo hoog waren als de oude tarieven. De klantenservice was niet bereikbaar en op een terugbelverzoek is niet gereageerd. De zogenaamde tussenpersoon belde wel op met de mededeling dat de energieleverancier z'n afspraken niet na was gekomen en ons alsnog wilde overzetten naar een nieuw contract bij een andere leverancier. Toen ik doorvroeg op de vraag hoe dit heeft kunnen plaatsvinden en wat we precies getekend hadden werd de verbinding verbroken. Dat bevestigde voor mij dat er sprake was van louche praktijken.
Ik wil van de huidige ‘overeenkomst’, die ik nooit inclusief tarieven heb goedgekeurd, af. Als ik vooraf wist wat de echte situatie was, had ik dit contract niet afgesloten. Officieel heet dit geloof ik dwaling (artikel 6:228 BW).
De vraag is nu hoe ik dit effectief kan afhandelen zodat ik kan overstappen op een andere leverancier zonder boete te hoeven betalen en het liefst ook met terugvorderen van teveel betaalde bedragen (verbruik boven het oude tarief dat was toegezegd).
Ik overweeg gewoon een contract bij een andere leverancier af te sluiten in combinatie met het versturen van een brief aan de energieleverancier waarin ik verzoek het contract te ontbinden o.b.v. dwaling. Is dat de beste weg of doe ik er verstandig aan iets anders te doen?
Bij voorbaat dank!
We hebben daarna geen contract voorgelegd gekregen met tarieven ter ondertekening, maar kregen een email van de nieuwe energieleverancier waarin we welkom werden geheten. Toen een aantal maanden later het maandbedrag werd verdubbeld zijn we gaan kijken op het account en kwamen erachter dat de tarieven ongeveer 2,5 maal zo hoog waren als de oude tarieven. De klantenservice was niet bereikbaar en op een terugbelverzoek is niet gereageerd. De zogenaamde tussenpersoon belde wel op met de mededeling dat de energieleverancier z'n afspraken niet na was gekomen en ons alsnog wilde overzetten naar een nieuw contract bij een andere leverancier. Toen ik doorvroeg op de vraag hoe dit heeft kunnen plaatsvinden en wat we precies getekend hadden werd de verbinding verbroken. Dat bevestigde voor mij dat er sprake was van louche praktijken.
Ik wil van de huidige ‘overeenkomst’, die ik nooit inclusief tarieven heb goedgekeurd, af. Als ik vooraf wist wat de echte situatie was, had ik dit contract niet afgesloten. Officieel heet dit geloof ik dwaling (artikel 6:228 BW).
De vraag is nu hoe ik dit effectief kan afhandelen zodat ik kan overstappen op een andere leverancier zonder boete te hoeven betalen en het liefst ook met terugvorderen van teveel betaalde bedragen (verbruik boven het oude tarief dat was toegezegd).
Ik overweeg gewoon een contract bij een andere leverancier af te sluiten in combinatie met het versturen van een brief aan de energieleverancier waarin ik verzoek het contract te ontbinden o.b.v. dwaling. Is dat de beste weg of doe ik er verstandig aan iets anders te doen?
Bij voorbaat dank!