Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Eigen risico huren camper terugbetaaltermijn?
Bij het inleveren van de camper heeft de verhuurder (tussenpersoon) ons verteld dat de borg eventueel verrekend zou worden met het eigen risico van de eigenaar van de camper. We zouden hier dan een factuur van ontvangen. Deze factuur heb je weer nodig om een claim in te dienen bij A. om een deel of je gehele van je niet terug ontvangen betaalde borg te kunnen claimen. Echter als ik contact zoek met het camperbedrijf krijg ik een ''is nog niet concreet antwoord. Afhandeling loopt via eigenaar camper, als we meer weten houden we je op de hoogte.'' Dit laatste contact was 2 maanden geleden. De camper hebben we op 2 september 2023 al ingeleverd, al meer dan 3 maanden terug.
In de voorwaarden van het huurcontract staat het volgende:
4. HUURSOM
De huurprijs staat vermeld in de huurovereenkomst.
De huurprijs is inclusief 1.500 kilometer per week. Voor elke extra kilometer wordt achteraf € 0,25 per
kilometer in rekening gebracht.
De huurprijs is inclusief all-risk verzekering. In geval van schade bedraagt het eigen risico € 1.500,- per
schadegeval, voor rekening van de huurder. Dit eigen risico kan de huurder rechtstreeks bij A.
verzekeren.
Betalingstermijnen huursom:
• 25% binnen 1 week na boeking
• 25% 4 weken voor vertrek
• 50% 1 dag voor vertrek (+ borgsom)
De borg bedraagt € 1.500,- en wordt bij aanvang van de huurperiode door de huurder aan de verhuurder
betaald. Dit bedrag zal door de verhuurder worden terugbetaald aan huurder onder aftrek van hetgeen
huurder aan verhuurder bij einde huur nog verschuldigd zal zijn. Over de borg wordt geen rente vergoed.
De borg wordt na goedkeuring door de verhuurder bij einde huur binnen 5 dagen aan huurder
terugbetaald, of zoveel langer als nodig in geval van schade diagnose.
8. SCHADE EN VERZEKERINGEN
Verhuurder heeft de camper tijdens de huurperiode all risk verzekerd. Huurder dient bij diefstal, in
beslagneming of aanzienlijke beschadiging aan de camper, inventaris en toebehoren hiervan onverwijld
melding te doen bij verhuurder. Huurder is aansprakelijk voor schade welke tijdens de huurperiode aan
de camper is ontstaan, inclusief de daarmee verband houdende sleep- en bergingskosten, voor zover
deze niet door een verzekering wordt gedekt. Het eventuele eigen risico wordt in geval van schade
verhaald op huurder. De huurprijs is inclusief all-risk verzekering. In geval van schade bedraagt het eigen
risico € 1.500,- per schadegeval, voor rekening van de huurder. Dit eigen risico kan de huurder
rechtstreeks bij A. verzekeren, zonder tussenkomst van U.
Verhuurder is conform de verzekeringsvoorwaarden verplicht om een kopie te maken van zowel het
rijbewijs als het identiteitsbewijs van de huurder. Huurder gaat ermee akkoord om deze kopieën aan
verhuurder te verstrekken voor dit doel. Na afloop van de huurperiode en de afwikkeling van eventuele
schade, zal verhuurder deze kopieën vernietigen.
In geval van pech of schade tijdens de huurperiode zijn de voorwaarden en instructies van verzekeraar
S. leidend.
Mijn vraag is hoe lang mag de verhuurder doen over het terugbetalen of afhandelen van de borg? Voorwaarden verzekeraar S. heb ik nooit ontvangen.
Op basis van de informatie die u verstrekt heeft, kan ik opmaken dat het huurcontract melding maakt van een terugbetaling van de borg binnen 5 dagen na goedkeuring door de verhuurder bij einde huur. Er is echter een uitzondering 'of zoveel langer als nodig in geval van schade diagnose'. Deze termen zijn echter niet nader gedefinieerd en dit kan leiden tot interpretatieproblemen.
Volgens algemene consumentenrechten in Nederland, zou de verhuurder de borg zo snel mogelijk moeten terugbetalen na het einde van de huurperiode, maar er is geen specifieke termijn vastgesteld. Met betrekking tot de clausule 'zoveel langer als nodig in geval van schade diagnose', zou je in principe kunnen stellen dat dit een redelijke termijn zou moeten zijn. Dit wordt bepaald door de omstandigheden van het geval, als bijvoorbeeld hoe complex de schade is, hoe snel de verhuurder de schade kan inspecteren, enz.
Aangezien het nu al meer dan 3 maanden geleden is dat je de camper hebt ingeleverd en er blijkbaar nog geen diagnose is gesteld, zou je kunnen stellen dat de termijn onredelijk lang wordt. Om deze situatie op te lossen, zou je de verhuurder kunnen aanschrijven en een redelijke termijn kunnen stellen (bijvoorbeeld 14 dagen) om de borg terug te betalen, of om een gedetailleerde verklaring te geven waarom dat nog niet mogelijk is. Zo niet, is het verstandig juridische hulp in te schakelen.
Ook is het belangrijk dat u de voorwaarden van verzekeraar S. opvraagt. Deze moesten u in feite voor aanvang van de huurovereenkomst al ter inzage zijn gegeven en kunnen mogelijk erg relevant zijn voor uw situatie.
Dit antwoord is gebaseerd op algemene juridische principes en de informatie die u hebt verstrekt. Het is altijd verstandig om juridisch advies in te winnen bij een professional.
----------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer
Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.