Particulier
In principe heeft iedere rechtsbijstandverzekeraar een klachtenregeling. U moet deze kunnen terugvinden in de polisvoorwaarden. Mocht een klacht niet werken dan kunt u zich wenden tot de ombudsman verzekeringen.
In de polisvoorwaarden staat informatie over een geschillenregeling. Als u niet tevreden bent over de huidige behandeling kunt u daar een breken op doen. Ik adviseer u de geschillenregeling in uw polis te raadplegen.
Ik weet niet om wat voor soort zaak het gaat. Mocht het om en letselschade gaan, dan kan ik u nader adviseren over de behandeling. Voordeel bij letselschades is dat de kosten van een belangenbehartiger door de verzekeraar betaald worden (bij erkenning van de aansprakelijkheid). Het kost u dan dus niets en in dat geval kunt u dus gewoon overstappen naar een belangenbehartiger (kies dan wel een belangenbehartiger met het keurmerk letselschade). Het is in dat geval wel aan te bevelen een voorbehoud richting de rechtsbijstandverzekeraar op te nemen, dat u in het geval van een gerechtelijke procedure op de dekking van uw rechtsbijstand kunt terugvallen. De kosten van een gerechtelijke procedure worden namelijk niet door een aansprakelijke verzekeraar betaald. In dat geval kunt u weer aanspraak maken op uw rechtsbijstanddekking zodat u geen kosten van een gerechtelijke procedure voor uw rekening krijgt.
Mvrgr. ( Letsel Impact belangenbehartiger).
Ik heb zelf bij een rechtsbijstandsverzekeraar gewerkt en weet daarom dat op grond van de wet rechtsbijstandsverzekeraars verplicht zijn om verzekerden toe te staan om bij een geschil over de behandeling van de zaak de zaak op kosten van de verzekeraar voor te leggen aan een advocat die de verzekerde zelf mag kiezen. Dit moet ook overgenomen worden de polisvoorwaarden. Ook weet ik dat sommige verzekeraars hierover moeilijk doen maar laat u niet afschepen want u heeft hier recht op. ALs ze blijven om u toe te staan naar een advocaat te gaan vraag dan om dat schriftelijk te bevestigen. Met die brief kunt u een klacht indien bij het KIFID of zelfs naar de rechter stappen.
Ik adviseer u bij uw rechtsbijstandsverzekeraar aan te dringen op een schriftelijk advies over de door uw verzekeraar voorgestelde aanpak. Op basis hiervan kunt u op grond van de gebruikelijke polisvoorwaarden aandringen (en zelfs desnoods via een rechter aanspraak maken) op een second opinion.
Op dit moment lopen bij de Hoge Raad procedures over de mate van vrije advocaatkeuze van cliƫnten bij rechtsbijstandsverzekeraars. Lagere en hogere rechters verschillen met elkaar van oordeel over de vraag of op grond van Europese regelgeving al in een eerder stadium aanspraak kan worden gemaakt op een eigen advocaat.
Hoe dan ook is het raadzaam dat u alvast vrijblijvend met een advocaat contact op neemt om te bezien of die advocaat hierin alvast wat voor u kan betekenen. Zelf ben ik na vrijblijvende oriƫntatie over de aard, belang en omvang van de zaak vaak bereid hierover afspraken op maat te maken. U op de achtergrond begeleiden en adviseren om te komen tot uitbesteding van uw dossier behoort bij mij - mits binnen redelijke grenzen - tot gratis service.