Stel vraag

Overheid, Gemeente, Vergunning

Particulier


Dwangsom Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)

Ik ben geraakt door de corona beperkingen, zodoende heb ik al 24 maanden geen omzet mogen draaien door de overheid. Zodoende ben ik aangewezen op de TVL om mijn bedrijfskosten te dekken. De RVO rekende met de verkeerde SBI code voor de TLV van kwartaal 2 2021 (TVL Q2 2021). Ik moest de TVL aanvragen op basis van de verkeerde code en achteraf in bezwaar. Ik heb op 17 augustus bericht gekregen dat ik TVL kan ontvangen, maar op basis van de verkeerde SBI code. Ik ben hier op 18 augustus in bezwaar tegen gegaan.

Op 25 december heb ik nog steeds niks gehoord van de RVO. De beslistermijn werd overschreden, zodoende heb ik de RVO in gebreke gesteld, zodat er vanaf 10 januari een dwangsom zou gaan lopen.

De RVO claimt nu dat ze op 7 januari over mijn bezwaar hebben beslist. Ik heb op 25 januari een email gekregen met een brief die ze op 7 januari naar mijn kantoor zouden hebben gestuurd, alhoewel er toen een thuiswerk regeling was. Ook kwam ik er op 25 januari achter dat in de brief van 7 januari de RVO met verkeerde omzet gegevens rekent. Ik heb de RVO op 25 januari gemaild en daar nooit fatsoenlijk antwoord op gekregen. Ik heb tussen 25 januari en 4 maart tientallen e-mails gestuurd, maar de RVO wou mijn omzet gegevens niet aanpassen. Uiteindelijk hebben ze op 4 maart hun fout toe gegeven en toch op basis van de juiste omzetgegevens de TVL uitgekeerd. Het volledige bedrag stond ook direct op 4 maart op mijn rekening.

De RVO claimt nu dat ze op tijd hebben beslist, maar dit bestrijd ik, aangezien ze wel een beslissing hebben genomen op 7 januari, maar dit een verkeerde beslissing was, aangezien ze opeens mijn omzetgegevens hadden aangepast. Bovendien, hebben zit dit niet juist naar mij gecommuniceerd. Ook heb ik tot 4 maart geen geld ontvangen. Als de RVO claimt dat er op 7 januari een beslissing was genomen (ook al was deze foutief) dan hadden ze in de week daarna ook het foutieve bedrag alvast kunnen overmaken naar mijn rekening.

Ook heb ik op 4 maart een email ontvangen dat er op 11 februari een brief was gestuurd naar mijn kantoor dat er geen dwangsom ging lopen, omdat er op 7 januari is beslist over mijn bezwaar, zodoende was het volgens de RVO binnen de geldende termijn. Toen de RVO mij die brief op 11 februari had gestuurd, rekende ze nog steeds met de verkeerde omzet gegevens, gaven ze geen antwoorden op mijn berichten en ondertussen had ik ook nog geen geld ontvangen. Pas op 4 maart heb ik het volledige bedrag ontvangen.

Zodoende ben ik van mening dat ik gewoon recht heb op de volledige dwangsom die op 10 januari is gaan lopen tot en met 21 februari.

Ik heb zelfs het idee dat de RVO op 7 januari nog snel even een overhaaste beslissing heeft genomen om maar te zorgen dat ze beslist hebben op het bezwaar, want de hele beslissing staat vol met fouten.

Ik ben vandaag in bezwaar gegaan tegen het feit dat de RVO geen dwangsom uitkeert (binnen 6 weken na de beslissing dat ik geen dwangsom ontvang). Zou u mij kunnen helpen hoe dit bestuurs wettelijk zit? Mag de overheid doen wat ze nu doen? Mogen ze een overhaaste beslissing nemen waar fouten in zitten en daarna nog 2 maanden wachten tot uitbetaling? En wat kan ik nu nog doen om te zorgen dat de RVO toch de dwangsom uitkeert? Want het lijkt me niet de bedoeling dat een overheidsorganisatie even snel voordat de dwangsom een beslissing neemt die vol met fouten staat, zodat ze daarna zichzelf nog 2 maanden de tijd geven voordat ze over gaan tot uitbetaling.

Graag hoor ik van u.

Met vriendelijke groet,

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag