Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Deze vraag gaat over het eventuele gebruik maken van het Non-Conformiteitsstelsel.

Ik heb een accu die niet meer correct functioneert en waarbij de garantietermijn van 2 jaar is verlopen.
De verkoper (dealer) en fabrikant van de E-Bike waarin de accu vanaf fabriek is geleverd beroept zich op het feit dat de 2 jaar garantie om zijn en men mij niet wil / kan helpen.

Daar de accucellen echter niet versleten zijn en volgens de dealer 100% functioneel zijn wordt het probleem aan een andere technische storing toegeschreven, zoals b.v. een draadbreuk etc.

Een nieuwe vervangende accu kost € 500,= dus die koop je niet zo maar even.

Volgens de fabrikant dient de accu minimaal 600 volledige (ont)ladingen mee te gaan waarna de accu nog een capaciteit van 60% zou leveren.
Deze accu is nog geen 3 jaar oud en daarop zijn circa 150 volledige (ont)ladingen verricht dus theoretisch is circa 25% van de gebruiksduur verbruikt.

Ik ben dan ook van mening dat deze accu door een fabricagefout of andere technische tekortkoming onbruikbaar is geworden.

Daar het probleem naar mijn mening niet door mijn schuld is veroorzaakt vind ik dat de fabrikant of verkoper niet zo maar hiermee weg mag komen.
Ook zijn meer problemen met dit merk fiets / accu op het het Internet vermeld waarbij heel recent ook een uitzending hierover bij Trosradar is gehouden.

De dealer wil of kan niet meewerken, belooft wel 10% korting op de aankoop van een nieuwe accu.
De fabrikant heeft desgevraagd aan de dealer telefonisch medegedeeld dat zij maar 2 jaar garantie verstrekken, niet meer en niet minder.

Mijn vraag is dan ook, is hier eventueel het Non-conformiteitsstelsel van toepassing en zo ja, wat nu te doen?

Goedendag.

Wanneer u een beroep wilt doen op de conformiteit van een product, zult u dat bij de verkoper moeten doen. De fabrikant/importeur etc. heeft, als u daar niet direct gekocht heeft, geen verplichtingen jegens u. U geeft zelf aan dat de extra fabrieksgarantie inmiddels is verlopen.

Als er over de accu aangegeven wordt dat deze 600 (ont)ladingen mee zal gaan en er tot nu toe slechts ongeveer 150 (ont)ladingen zijn geweest en het probleem inderdaad aan de accu ligt, zal de verkoper de accu moeten vervangen. (Of repareren, maar dat lijkt me in dit geval niet mogelijk).

U geeft aan dat er ook een mogelijkheid bestaat dat het aan een ander probleem kan liggen, zoals een draadbreuk. Van belang is op dit moment dat u aan moet tonen waar de fout of het gebrek zit. De verkoper moet meewerken aan dat onderzoek. Als blijkt dat het gebrek niet door u ontstaan kan zijn, zal de verkoper het gebrek moeten verhelpen door een reparatie of vervanging.

U kunt het beste de verkoper aanschrijven.
Meld wat het gebrek is en dat dit een conformiteitsgebrek is.
Zeg ook dat u de verkoper in de gelegenheid stelt dit gebrek te verhelpen, naar zijn keuze, maar dat hij u hier geen kosten voor in rekening mag brengen.
Stel een redelijke termijn waarbinnen u een oplossing verwacht. Bijvoorbeeld 14 dagen.

Werkt verkoper niet mee, kunt u naar de rechter.
Als verkoper bij een branchevereniging is aangesloten, kunt u eventueel onderzoeken of het mogelijk is uw geschil aan een geschillencommissie voor te leggen, zodat zij een bindende uitspraak voor u doen. http://www.degeschillencommissie.nl/home

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Mijn dank voor de duidelijke uitleg.
Omdat de verkoper niet bij de geschillencommissie is aangesloten heb ik de verkoper vandaag conform uw advies aangeschreven, dus nu maar zijn reactie afwachten.


Reactie van de vraagsteller

Goedemiddag,

Hierbij wil ik u toch nog even laten weten dat ik vandaag bericht heb ontvangen dat Gazelle de defecte 3 jaar oude accu zonder enige bijkomende kosten volledig heeft vervangen en opstuurt en dit terwijl de garantietermijn van 2 jaar is verlopen.

Hiertoe heeft zeker uw goed advies bijgedragen want die heb ik zo goed als volledig in mijn begeleidend schrijven opgenomen.

Nogmaals mijn vriendelijke dank voor uw gegeven advies.
Met vriendelijke groet,

Zo net kreeg ik een antwoord van u met daarbij een mogelijkheid om een beoordeling achter te alten.
Helaas klikte ik per ongeluk op het eerste sterretje waardoor de beoordeling veel lager uitviel dan bedoeld.
Kan ik dat nog herstellen?


Dat is erg prettig om te horen! Nog veel fietsplezier de komende jaren.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag