Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


December 2011 is onze nieuwe keuken inclusief inductie kookplaat geïnstalleerd. Nu is er twee weken geleden na het koken spontaan een barst van boven naar beneden gesprongen in de glasplaat. De leverancier van de kookplaat zegt dat de glasplaat nooit onder hun garantie valt, en dat hebben ze ook in hun voorwaarden staan. Maar volgens hen kon ik de schade bij mijn inboedelverzekering melden. Die zegt echter weer dat zij dit niet kunnen vergoeden gezien wij zelf niets verkeerd hebben gedaan en dit onder garantie moet vallen. Niemand wil dus de glasplaat vergoeden, moeten wij nu echt zelf voor de kosten opdraaien?

Een leverancier kan niet aansprakelijkheid zo maar uitsluiten. In de wet staan een grijze en zwarte lijst. De grijze voorwaarden zijn discutabel en de andere zijn als het ware verboden. Als ik u was zou ik de schade op foto's vastleggen en de firma per aangetekende brief aansprakelijk stellen. kan de tussenpersoon van uw verzekering/rechtsbijstandsverzekering u misschien bijstaan? Anders zou ik informeren bij welke brancheorganisatie dit bedrijf is aangesloten of direct reclameren bij de fabrikant zelf. Zorg dat u de reactie van het bedrijf op papier krijgt. Eis in uw brief een schriftelijke reactie binnen b.v. 10 werkdagen.

Op een site op internet vond ik de volgende informatie; ik beschik echter niet over uw polissen dus zou u dat zelf moeten nagaan in de voorwaarden of aan uw eigen tussenpersoon moeten voorleggen:

Een kookplaat valt in principe onder de opstalverzekering of het eigenaren/huurdersbelang van de inboedel.
De dekking is conform de voorwaarden van de polis. Dus dekking voor brand/storm/diefstal/waterschade. De polissen met een z.g. All Risk- of Optimaal dekking geven ook een schadevergoeding bij schade veroorzaakt
door een van buitenkomend onheil.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag