Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Dag team rechtswinkel.nl,

Ik heb voor jullie een situatie die vast zelfsprekend is maar waar ik de zenuwen van krijg. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn situatie is als volgt:
Ik ben sinds juli 2019 in dienst bij een stichting zonder CAO (in een team van vijf mensen). Op 26 mei is aan mij toegezegd dat mijn contract is verlengd. Ik heb schriftelijk bewijs opgevraagd en heb die met tegenzin van mijn baas gekregen. "Huh, maar mondeling toezegging zou voldoende moeten zijn? Vertrouw je mij niet? Heb je ooit iets gedaan waardoor je mij niet zou vertrouwen? Etc?", aldus mijn manager. In alle kalmte heb ik aangegeven dat de aanzegging schriftelijk moet plaatsvinden. Uiteindelijk heb ik op 28 mei 2020 tot mijn vreugde de volgende mail gekregen:

'Geachte [mijn naam]

Op dinsdag 26 mei 2020 hebben we een gesprek gehad over jouw arbeidscontract bij de [naam bedrijf]. Jouw huidige contract loopt op 30 juni 2020 af. Hierbij bevestig ik dat jouw huidige contract vanaf 1 juli 2020 voor een periode van 6 maanden wordt verlengd en eindigt op 31 december 2020. Daarnaast, op verzoek van jou zijn we overeengekomen dat je een 32uurs-contract wil. Jij krijgt z.s.m. de bevestiging van de verlenging in de vorm van een contract.

Ik hoop je hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
[Naam manager]'

Op 22 juni 2020 (bijna 1 maand later) heb ik mijn nieuwe contract ontvangen. In het contract is een opzegtermijn opgenomen (het is letter voor letter een kopie van het eerste contract, mu.v. ander salaris en andere hoeveel uren die ik per week werk) en is mijn reiskostenvergoeding weggelaten (tijdens het eerste contract heb ik hiervoor moeten onderhandelen).

Wat mij verbaasd is het feit dat ik pas op 22 juni 2020 het nieuwe contract heb ontvangen die per 1 juli 2020 (over negen dagen) ingaat.

Ik heb mijn manager per mail gevraagd of hij de opzegtermijn achterwege kan houden en de reiskostenvergoeding kan opnemen.

Mijn vraag is nu: Mag mijn baas zo laat het nieuwe contract aan mij overhandigen? Zijn er consequenties voor hem?

Tevens is er een ander incident gebeurd: In feb/mrt 2020 is er mondeling overeengekomen dat ik i.p.v. 40 uur 36 uur kon werken tegen hetzelfde salaris. Mijn manager heeft op 25 maart 2020 een mail gestuurd met de boodschap dat dit niet meer doorging. '[Naam], wat de 4 om 5 betreft schorten we dat effe nu op'. Ik heb geen schriftelijk bewijs dat er sprake was van 36 uur tegen hetzelfde salaris (als voor 40 uur) helaas.

Mijn tweede vraag: Wat kan ik met bovenstaande mondeling overeengekomen contract die eenzijdig is beëindigd/opgeschort (in zijn woorden).

Er is overigens geen sprake van bedingen in het contract.

Ik hoop dat dit duidelijk is en dat jullie mij kunnen helpen. Ik hoor graag van jullie.

Mvg,
Lucy

Beste Lucy, de opzegtermijn is geen probleem. Je baas kan toch niet zomaar opzeggen, want hij heeft daar toestemming voor nodig. Mocht de opzegtermijn onjuist zijn, dan is toch de wettelijke opzegtermijn van toepassing. Het zou zelfs in je voordeel kunnen werken. Op betaling van de reiskostenvergoeding zou ik aan blijven dringen. De late overhandiging van de arbeidsovereenkomst heeft geen consequenties. De noodzakelijke aanzegging is tijdig gebeurd. Als je met betrekking tot de toezegging van arbeidstijdverkorting geen bewijs hebt, dan trek je bij discussie aan het kortste eind. Bij verdere vragen, neem contact op met info(at)mvz.nl

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag