Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Conflict met aannemer na opleveren aanbouw (waterschade)

In augustus 2021 is onze aanbouw van 3 meter, ter uitbreiding van onze woonkamer, gerealiseerd en opgeleverd. Na een week kwam onze nieuwe visgraat PVC-vloer, welke gelegd is door een externe, omhoog. Na heel veel communicatie en gezeur tussen mij en de aannemer is in november (!!) pas toegegeven door de aannemer dat het een constructiefout is geweest. In de tussentijd kwam ook op een andere plek de vloer omhoog. Totaal extra kosten voor de vloerenlegger: 1500 euro. Mondeling was afgesproken dat de aannemer dit aan ons zou betalen, omdat ik de factuur aan de vloerenlegger zou betalen. Na weer veel gezeur is dit via de verzekering van de aannemer aan ons uitbetaald, maar dit terzijde. De verzekering heeft de aannemer aansprakelijk gesteld omdat de aansluiting tussen het nieuwe dak en de nieuwe regenpijp van de aanbouw niet goed aangesloten zat, waardoor het water naar beneden zakte. De andere oorzaak was dat het waterafstotend zeil wekenlang openlang onder de aanbouw, waardoor het water dus overal zijn gang kon gaan. Dit is door de aannemer hersteld. Nu sinds 2 weken, rond de datum 10 december 2021, komen op die 2 plekken weer de vloer omhoog. Dit heb ik gelijk doorgegeven aan de aannemer, die geen verantwoordelijkheid wil nemen en het gelijk naar de verzekering toestuurt. In beginsel prima, maar ik heb geen zin om weer wekenlang te wachten tot de verzekeraar weer geld of een aannemer langs stuurt om het te herstellen. De aannemer wil van niets weten. Waar de vloer nu openligt, komt ook tocht onder de plinten vandaan. Voor mij is dan 1 en 1 natuurlijk 2, kortom waar tocht komt kan ook vocht komen. Zelfs door de stopcontacten komt tocht heb ik recentelijk ondervonden.

Nu mijn vraag, volgens de offerte totaal 45000 euro is er in 5 termijnen betaald. Het gaat mij om 2 termijnen te weten termijn 4 er 5.
Termijn 4 van 5880, 20 euro houdt in dat er betaald is op basis van gereedkomen wind en waterdicht. Zoals u in bovenstaand verhaal kunt inlezen is het alles behalve wind en waterdicht. Termijn 5 van 1000 euro houdt in dat er betaald is op basis van het naar behoren afronden van de aanbouw. Deze is bij oplevering in augustus betaald. Beide termijnen van totaal plusminus 6880 euro wil ik van de aannemer terug hebben. Gezien de rompslomp, het prutswerk en de ondeskundigheid van de aannemer vind ik het zelf aannemelijk deze bedragen terug te ontvangen omdat het dus niet wind en waterdicht en niet naar behoren is opgeleverd zo is gebleken.

Wanneer ik in mijn recht sta, wil ik daar verdere stappen in ondernemen. Ik hoor graag van u of ik inderdaad gegronde redenen heb hier stappen in te ondernemen om mijn geld terug te krijgen.

Wat doet u als de aannemer straks tegen u zegt dat zijn verzekeraar de schadeclaim afwijst? U kunt deze aannemer beter schriftelijk in gebreke stellen en hem alsnog de kans geven de zaak voor u kosteloos op te lossen of alternatief de schade op zijn kosten door een derde te ;aten herstellen. U geeft daartoe een termijn. Verloopt de termijn dan is de aannemer in verzuim geraakt en kunt u daarna vervolgstappen nemen mocht het zover komen dat termijn 4 en 5 niet worden terug betaald en u met de schade blijft zitten.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag