Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
De winkelier erkent het probleem, maar helaas is de fabrikant failliet.
Heeft de klant verhaal op de winkelier?
Ja. Het consumentenrecht kent het conformiteitsvereiste. Als de kussens als weerbestendig zijn aangeboden of geadverteerd zullen ze dat in zijn geheel ook werkelijk moeten zijn. De winkelier moet er voor zorgen dat de producten die ze verkopen voldoen aan de omschrijving die ze het product meegaven.
De winkelier zal het probleem moeten oplossen, niet de fabrikant. Die oplossing kan zijn dat er reparaties of vervanging plaatsvindt. Als dit in zijn geheel niet mogelijk zal er een bedrag terugbetaald moeten worden aan de consument. Ofwel gedeeltelijk, zodat de consument zelf op zoek kan naar andere kussens, ofwel in zijn geheel en dan zal ook het hele bankstel weer teruggaan naar de winkelier.
Reactie van de vraagsteller
Goed antwoord. Maar de winkelier wil niet meewerken, wat dan?