Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Cliënt koopt bankstel (€ 4.000, =) met weersbestendige kussens. Na 3 jaar gaat een naad stuk en bij reparatie door een derde blijkt dat de stof wel weersbestendig is, maar de naden niet. Daardoor is de vulling van de bank gaan rotten.
De winkelier erkent het probleem, maar helaas is de fabrikant failliet.

Heeft de klant verhaal op de winkelier?

Ja. Het consumentenrecht kent het conformiteitsvereiste. Als de kussens als weerbestendig zijn aangeboden of geadverteerd zullen ze dat in zijn geheel ook werkelijk moeten zijn. De winkelier moet er voor zorgen dat de producten die ze verkopen voldoen aan de omschrijving die ze het product meegaven.
De winkelier zal het probleem moeten oplossen, niet de fabrikant. Die oplossing kan zijn dat er reparaties of vervanging plaatsvindt. Als dit in zijn geheel niet mogelijk zal er een bedrag terugbetaald moeten worden aan de consument. Ofwel gedeeltelijk, zodat de consument zelf op zoek kan naar andere kussens, ofwel in zijn geheel en dan zal ook het hele bankstel weer teruggaan naar de winkelier.

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Goed antwoord. Maar de winkelier wil niet meewerken, wat dan?


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag