Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Boete voor niet draaien kantinedienst manege terecht?

Ik ben op 11-4-2023 lid geworden van de paardrijdvereniging; zij hebben hier een binnenbak. Ik heb hier gekozen voor een bak jaarlidmaatschap zodat op de dagen dat het slecht weer is ik daar kan rijden, ik rijd geen wedstrijden dus het is puur de bedoeling om hier dan binnen te rijden.

In 2023 heb ik niets gehoord over kantinediensten die gedraaid moeten worden, ik heb ze ook niet afgekocht voor 2023 (staat in het inschrijfformulier dat afkopen 100 euro is; op de site staat 150). Ik heb dit laten gaan en ik dacht als het komt dan komt het en anders niet. Nu kreeg ik 30-12-2023 een mail met het kantinerooster van 2024, mijn eerste dienst zou 06-01-2024 zijn in de middag. Dit komt mij niet uit, ik las op de site dat er voor einde van het jaar doorgegeven moet worden als je kantine diensten wilt afkopen. Ik heb hier een printscreen van gemaakt en bewijs van. De 2e dienst in februari komt ook niet uit dus ik heb gemaild dat ik de kantinediensten wil afkopen gezien dit nog kan voor het einde van het jaar.
De dame die mij terugmailde ging pittig in discussie en zei dat ik maar moest ruilen. Ik heb toen maar de reden aangegeven waarom ik de kantinediensten niet kan doen en niet kan ruilen; ik werk in de zorg en mijn moeder die aan de andere kant van het land woont is ziek, dus als ik vrij ben dan ben ik daar. Dus ruilen is geen optie dus daarom wil ik afkopen. De dame geeft aan dat ik voor 20-11-2023 had moeten doorgeven dat ik de diensten wilde afkopen. Ik zeg tegen haar dat ik op de site lees dat dit einde van het jaar is en dat ik er dan vanuit ga dat dit 31-12-2023 is. Daarnaast zeg ik dat ik het niet netjes vind dat het rooster 30-12-2023 wordt gestuurd en je een week later paraat moet staan (daarbij ook gezegd dat ik het raar vind nu ineens kantinediensten te krijgen terwijl ik in 2023 hier niets over heb gehoord). Ik kreeg terug dat ze zou doorgeven dat ik er niet ben op 06-01-2024 en de kantinedienst in februari.

Nu kreeg ik zondag 07-01-2024 een factuur in mijn mail; niet nakomen van kantinediensten + administratiekosten, totaal van 110 euro. Op de site staat dat je een boete krijgt van 50 euro als je binnen 24u afmeldt, ik was dus ruim een week eerder en wilde de diensten afkopen op basis van wat op de site staat; voor einde van het jaar. Mag de vereniging op basis van bovenstaande informatie mij die 110 euro declareren?
Inmiddels hebben zij de site aangepast en staat er dat de kantinediensten voor 20-11 afgekocht dienen te worden. Tevens heb ik een kennis gesproken waarvan ik wist dat zij ook lid is, wij hebben hetzelfde lidmaatschap; de bak gebruiken bij slecht weer. Ik zag haar niet in het rooster van de kantinediensten en vroeg haar of zij deze heeft afgekocht. Nee dit heeft zij niet, zij en haar vriendin zijn beiden lid maar hebben nooit wat gehoord over kantinediensten en worden niet meegenomen in dit rooster. Maar ze hebben de kantinediensten ook nooit afgekocht. Dat maakt het voor mij nog krommer dat ik nu een factuur krijg.

Tevens zit de jaarfactuur er weer aan te komen, op de site staat dat het lidmaatschap 190 euro is per 1-1-2024. Nu wordt er op Facebook geadverteerd dat ditzelfde lidmaatschap vanaf 1-1-2024 230 euro gaat kosten. Als ik nu een factuur krijg met daarop 230 euro, klopt dit dan wel of moeten zij de 190 euro aanhouden van wat er op de site staat? Zie bijlage 4.
Ik heb besloten om vanaf 2025 niet meer lid te zijn van deze vereniging, dit zal ik ze ruim voor 20-11-2024 melden maar graag zou ik wel advies willen wat ik moet met bovenstaande. Is de factuur van 110 terecht of hadden zij akkoord moeten geven op het afkopen van de diensten voor einde van het jaar?

Het lijkt erop dat er miscommunicatie of onduidelijkheden zijn rondom de regels van de vereniging. Van groot belang is hier wat exact is vastgelegd in de statuten, het huishoudelijk reglement of de algemene voorwaarden van de manegevereniging. Hierin staan vaak de regels rondom verplichtingen als kantinedienst en de daarbij behorende afkoopregelingen.

De hoofdvraag is hier of de vereniging voldoende duidelijk is geweest over de verplichting tot het draaien van kantinediensten en de mogelijkheid om deze af te kopen.

Ten eerste, als er op de website van de manege stond dat kantinediensten voor het einde van het jaar afgekocht konden worden, en je tijdig actie hebt ondernomen om dit te doen binnen die periode, dan zou het gerechtvaardigd kunnen zijn te stellen dat je hebt voldaan aan deze eis. Het later aanpassen van de voorwaarden op de website kan in dit geval gezien worden als onredelijk.

Ten tweede, als andere leden met hetzelfde abonnement geen kantinedienst hoeven te draaien, kan er mogelijk sprake zijn van willekeur. Daar zou je eventueel bezwaar tegen kunnen maken, maar dat is afhankelijk van wat er precies in de statuten, het huishoudelijk reglement of de algemene voorwaarden staat.

Met betrekking tot de contributieverhoging, hangt dit af van de manier waarop de prijsverhoging is gecommuniceerd en wat er is afgesproken in de lidmaatschapsovereenkomst. Is er bijvoorbeeld ruimte voor de vereniging om eenzijdig prijzen te verhogen of moeten dergelijke wijzigingen eerst aan de leden worden voorgelegd? Dit verschilt per vereniging.

In conclusie, ik raad je aan om de statuten, het huishoudelijk reglement of de algemene voorwaarden goed door te nemen en eventueel een jurist of advocaat te raadplegen. Houd er rekening mee dat het uiteindelijk aan een rechter is om te oordelen of de boete terecht is.
--------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag