Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Op 19-8-2011 heb ik een Dell XPS L702x, na bestelling, mogen ontvangen. Het product heeft een jaar naar alle tevredenheid gewerkt. Het gekochte beantwoordt niet aan de overeenkomst, omdat het niet de eigenschappen bezit die ik mocht verwachten. Op 6-10-2012 is mij duidelijk geworden dat het gekochte gebreken vertoonde. Ik heb de volgende klachten over Dell XPS L702x met Express service code 8T56SQ1
Opsomming klachten
De laptop, zoals hierboven genoemd, start niet op, alleen de ventilator gaat draaien. Dell wil de computer niet repareren omdat er vocht plekken zouden zijn ontdekt en daarom buiten de garantie zou vallen. Om de laptop te laten repareren is een offerte aangeboden door Henry Kruse van DELL, voor een bedrag van € 564,09.
Daar ik hier erg ontstemd over ben heb ik een second opinion gevraag bij PCX computers. PCX geeft aan dat na onderzoek is gebleken dat het moederbord defect is gegaan(normale fout) en zij kunnen geen vocht ontdekken. Er zijn foto’s van het binnenwerk gemaakt en bijgevoegd. Als er een vocht probleem zou zij zou je kalk plekjes kunnen zien, echter er is op geen enkele manier vocht te ontdekken. Verder adviseert PCX Computers de laptop weer bij DELL aan te bieden voor reparatie. Dell moet de laptop normaal repareren, het moederbord vervangen.(Kopie van de adviezen van PCX computers, heb ik bijgevoegd.)
Daaruit blijkt dat het bij u gekochte product niet aan de overeenkomst beantwoordt.
Het gekochte moet gezien zijn aard veel langer probleemloos functioneren. In wezen geeft u geen garantie, maar beperkt u door de klacht af te doen op vocht problemen, de rechten, die ik als koper heb en daarmee ga ik niet akkoord.
Ik verzoek u dan ook vriendelijk om het door mij bij u gekochte Laptop binnen twee weken na heden kosteloos te herstellen.
Uw reactie zie ik graag op korte termijn en uiterlijk binnen vijf dagen tegemoet.
Klacht wordt door Dell gepareerd met dat vocht is gevonden en daarom niet wordt gerepareerd.
Vraag is nu wat kan ik verder gaan doen?
Beste vraagsteller,
omdat de 6 maanden termijn na aankoop om is, dient u nu te bewijzen dat de laptop niet voldoet conform artikel 7: 17BW e.v. Dat kunt u , u hebt immers een tegenrapport, maar toch wijst de leverancier uw eis af.
U vraagt nu wat te doen. U moet de leverancier twee weken gunnen om de laptop te herstellen dan wel te vervangen, en in dezelfde brief na de verzuimdatum vermelden dat u overgaat tot de buitengerechtelijke ontbinding en uw geld terugeist. uw geld eist u terug binnen twee weken na de verzuimdatum. U vermeldt dat als de leverancier zich wederom niet kan vinden in uw stellingname u gerechtelijke stappen gaat nemen ter verkrijging van uw rechten en schadevergoeding. Advies is om de brief goed gemotiveerd en aangetekend te versturen eventueel handtekening retour. Succes!
Mevrouw Martens,
Er bestaat - al een paar jaar - nog maar 1 versie i.p.v. 2 versies van aangetekende brieven. Er moet altijd worden getekend bij ontvangst en die handtekening en bezorgdetails zijn op te vragen via tracktrace.nl. Zie http://www.postnl.nl/voorthuis/brief-versturen/aangetekende-brief/.
Beste vraagsteller,
er zijn in Nederland meer postverzendings- aanbieders dan TNT,
zie http://www.postversturen.com/postbedrijven-nationaal; beantwoorders weten natuurlijk niet van welk bedrijf u gebruik gaat maken, daarom voor de zekerheid en het vereiste van de ontvangst theorie, het advies om extra bewijs te vragen voor ontvangst van de brief.
Mevrouw Martens,
Alleen TNT (v/h TPG) kende de optie van 'aangetekend verzenden met handtekening retour'. En de site waar u naar verwijst is bedoeld voor bedrijven die post versturen, niet voor consumenten. Op de homepage staat immers dat het een B2B website is (Business to Business) en bedoeld voor de zakelijke markt.
Nou ja, de strekking van het verhaal is toch om het bewijs in handen te hebben van ontvangst, welk label of naamgeving is irrelevant. en, wie zegt dat vraagsteller consument is? Mogelijk brengt vraagsteller zelf de (computer+) brief naar de leverancier; ook dan is het handig om een handtekening voor ontvangst te verkrijgen, niet?
De strekking van het verhaal is dat juristen zorgvuldig antwoord dienen te geven.
Reactie van de vraagsteller
Geachte Monique Martens-Ferwerda,
Strekking van jou verhaal is duidelijk. Ik heb inmiddels een aangetekende brief naar DELL gestuurd en in afwachting van hun reactie.