Particulier
Zojuist kwam ik er achter dat ik nog een verzekering heb lopen op een mobiele telefoon.
Voor zover ik weet is dit nu bijna 10jaar geleden.
Na contact te hebben gehad met de desbetreffende verzekering vertelde ze mij dat een verzekering bij hun oneindigt loopt.
Ik heb ze verteld dat het inderdaad ook mijn eigen fout is, maar aangezien ik meerdere verzekeringen had lopen, is deze mij ontschoten.
Ook krijg ik al jaren geen afschriften meer en kijk ik er niet echt naar om.
Nu ben ik het er niet mee eens dat een verzekering zo lang door kan lopen. Het product had ik waarschijnlijk na een jaar al niet meer.
In hun algemene voorwaarden zie ik alleen staan:
"De contractsduur voor verzekerde is minimaal één kwartaal
en eindigt, met inachtneming van het gestelde in artikel 10.4.:
- aan het einde het kwartaal waarin de Verzekerde deze
overeenkomst schriftelijk heeft opgezegd, met inachtneming
van een opzegtermijn van één maand.
Na afloop van elk kwartaal wordt de contractsduur stilzwijgend
verlengd, steeds voor periodes van een kwartaal".
Er staat dus niets vermeld over een maximale periode.
Artikel 10.4 staat alleen dit :
"Na beëindiging van deze overeenkomst blijft de premie
verschuldigd over het lopende kwartaal. Reeds voor het
lopende kwartaal betaalde premie wordt niet gerestitueerd"
Zou u mij kunnen vertellen of zij in hun gelijk staan of dat ik een reden heb om hier iets van te maken ?
Alvast bedankt voor uw reactie.
U staat niet in uw gelijk. U bent er namelijk zelf verantwoordelijk voor dat u de verzekering opzegt als u die niet mee wil. De verzekering mag de overeenkomst stilzwijgend verlengen.
Geachte vragensteller,
Ik ken de inhoud van uw verzekeringsovereenkomst niet maar ben benieuwd of deze heel specifiek was gericht op het toestel dat u 10 jaar geleden had (en niet dus gold voor alle mogelijke toestellen die u toen had en nadien eventueel nog zou gaan verkrijgen). Dit laatste lijkt mij overigens niet snel het geval.
Indien u kunt aantonen dat het om één met name genoemd toestel ging en indien u ook kunt aantonen dat dat toestel niet meer bestaat of definitief onbruikbaar is kan het zijn dat u op basis van artikel 938 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek om premieteruggave kunt vragen.
Het idee achter dit artikel is "geen risico, dan ook geen premie".
Het kan wel zo zijn dat de verzekeraar haar in de afgelopen jaren gemaakte administratiekosten op de terug te betalen premie kan en mag inhouden. Houdt u hier rekening mee.
Overigens.
Tien jaar geleden was bovenstaand artikel nog niet geldig, maar op basis van de overgangswet heeft dit artikel onmiddellijke werking gekregen en is dus nu op uw situatie van toepassing.
Kortom, als u kunt bewijzen dat het toestel van toen er al lang niet meer is dan zou ik uw verzekeraar wijzen op het eerder genoemde artikel 938.