Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Wij doen al jaren zaken met een bedrijf zonder dat we een contract hebben. Nu heb ik de dientsverlening beƫindigd maar houdt men mij aan een jaar vast omdat ik te laat opgezegd zou hebben
Er is geen opzegtermijn vastgelegd en dus kan wederpartij dit niet zo maar verlangen. Wel kan het zo zijn dat u gezien de lange duur van de overeenkomst een redelijke termijn voor opzegging moet hanteren. Duurovereenkomsten zijn nl. wel opzegbaar, maar soms kunnen redelijkheid en billijkheid eisen dat er een zwaarwegende grond voor opzeggen moet zijn en een redelijke opzegtermijn en/of vergoeding.
U kunt voor meer advies/hulp vrijblijvend rechtstreeks contact opnemen met een van de juristen hier, bijv. via de link 'direct contact' die u - als u heeft ingelogd - ziet bij dit antwoord.
Ik help u hier graag bij.
Hoofdregel van art. 7:408 lid 1 Burgerlijk Wetboek is dat een opdrachtgever een overeenkomst ten alle tijde kan opzeggen.
Daarom is het van belang of steeds losse opdrachten werden/worden verleend of dat er een doorlopende overeenkomst is voor onbepaalde tijd. Het laatste is een duurovereenkomst. Ik heb een paar procedures lopen over de vraag hoe lang in een specifiek geval dan de opzegtermijn moet zijn, maar meestal weet ik dit soort zaken te schikken.
De Hoge Raad heeft als algemeen criterium meegegeven dat de meeste duurovereenkomsten opzegbaar zijn met een redelijke opzegtermijn en dat die opzegtermijn afhankelijk is van alle feiten en omstandigheden van het geval. Dus ondermeer: hoe lang deed u al zaken? Hoe afhankelijk is deze dienstverlener van u als opdrachtgever? Daarbij spelen de bedragen waarom het ging mee, maar ook het % van de omzet dat bij u vandaan kwam.
Overigens: als voor de opzegging wisselende bestellingen werden gedaan, kan dat na de opzegtermijn in te roepen ook.
Advies: als het hier om substantiƫle bedragen gaat doet u er goed aan een gespecialiseerde advocaat in de arm te nemen. Vervolgens wordt het afgedeald, met de juridische kansen & risico's als maatstaf en anders wordt er over geprocedeerd. Dan moet u (met de juiste brieven etc. wel uw dossier op orde hebben. Overigens ook iets om uw lopende leveranciers/leverancierscontracten op na te lopen.