Particulier
Zojuist teruggekomen van vakantie en het eerste dat ik bij mijn post vond was helaas een brief van een deurwaarder. Hierin stond dat ik een aantal facturen van mijn verzekeringsmaatschappij Menzis niet had betaald en dat hierom deze vordering was overgenomen door deze deurwaarder. Totaal verbaasd omdat ik hier nog nooit te maken mee heb gehad en nog niet eens 1 herinnering of überhaupt de daadwerkelijke rekeningen kan herinneren begon ik me af te vragen hoe dit zo zou kunnen komen.
Al snel kwam ik tot de conclusie dat ik deze rekeningen nooit had ontvangen en dat dit waarschijnlijk kwam doordat al deze rekeningen naar mijn oude adres waren gegaan. Nu staat echter op hun site dat het enige wat ik tijdens een verhuizing hoef te doen is dit door te geven bij de GBA wat ik netjes binnen een week had gedaan. Helaas is er vervolgens bij hun administratie schijnbaar iets fout gegaan en hebben ze deze adres wijziging nooit ontvangen.
Dit vermoeden heb ik vervolgens gecontroleerd door de klantenservice van Menzis te bellen waar ze inderdaad aangaven dat ik nog stond ingeschreven met mijn oude adres.
Toen ik vervolgens uitlegde dat ik door deze fout van hun kant nooit ook maar 1 factuur heb ontvangen en dat de eerste rekening die ik ontving meteen die van de deurwaarder was, werd ik helaas niet ontvangen met een excuses maar juist met beschuldigingen over wat ik fout had gedaan en dat zij het wel anders had aangepakt in mijn situatie.
Volgens haar had ik het zelf moeten doorgeven bij Menzis, want dat zou zij ook hebben gedaan. Haar uitleggende dat ik dit ook zou doen tenzij er duidelijk op de site van de desbetreffende instantie staat dat dit niet hoeft hield ze voet bij stuk en bleef ze herhalen dat de fout van mijn kant was.
Het enige dat ze voor me kon doen is een klachtenbrief naar me opsturen, wat ik accepteerde waarna het gesprek werd beëindigd.
Vraag me nu uiteraard af wie er nu gelijk heeft in deze kwestie. Ik betaal mijn facturen altijd netjes op tijd maar als ik ze nooit ontvang word het natuurlijk wel erg lastig om dit te doen. Verder heb ik nu erg het gevoel dat ik moet gaan opdraaien voor een (administratieve) fout van hun kant.
Reactie van de vraagsteller
Het gaat hier trouwens om facturen van eigen risico. Maandelijkse premie is altijd wel gewoon netjes van mijn rekening afgeschreven.
Beste vragensteller,
Bestudering van de website van Menzis leerde mij inderdaad dat zij op hun site melden dat een verhuizing, wanneer het gehele gezin verhuist, niet gemeld hoeft te worden.
Ik adviseer u van deze pagina een schermprint te maken, voordat deze wellicht gewijzigd wordt. Vervolgens adviseer ik u om de deurwaarder een brief sturen met uw toelichting en een kopie van de schermprint. Daarbij adviseer ik u het verschuldigde, de hoofdsom, meteen te betalen. Dat moest u immers toch betalen. De extra kosten kunt u weigeren. Omdat u de nota's nooit hebt ontvangen, bent u niet in verzuim en dus noch rente noch kosten verschuldigd.
U hebt immers gehandeld zoals Menzis op haar website schrijft. U treft geen verwijt. Wanneer de deurwaarder aandringt op betaling van de meerkosten, adviseer ik u een klachtbrief te sturen aan de directie van Menzis. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn.
Reactie van de vraagsteller
Bedankt voor uw reactie. Aan wie zou ik het verschuldigde bedrag dan nu moeten overmaken? Aan de deurwaarder of aan Menzis? Ook heb ik zojuist een tweede brief van de deurwaarder ontvangen waarin staat dat ze tot dagvaarding zullen overgaan indien ze het verschuldigde bedrag niet binnen 5 dagen na heden in hun bezit hebben verkregen. Kan ik in dit geval het best de deurwaarder even bellen en de situatie uitleggen?
Ik adviseer u een brief te sturen aan de deurwaarder met de schermprint van menzis waaruit volgt dat u een verhuizing niet hoeft door te geven. Tevens dringend advies om direct de premiebedragen over te maken aan de deurwaarder dus zonder rente en kosten die de deurwaarder ongetwijfeld ook heeft geeist. Als u de deurwaarder belt zal die namelijk toch vaak om een brief te sturen omdat hij die weer door moet sturen aan Menzis.
Hallo,
Als aanvulling: Mocht de klacht bij de verzekeraar ongegrond worden bevonden, dan kunt u naar het SKGZ, als zijnde een geschillencommissie. Met een besluit van het SKGZ in het handen komt u in dat geval misschien nog wel een stap verder.
Naar aanleiding van uw nadere opmerkingen:
1. ik zou zeker contact opnemen met de deurwaarder en hem de situatie uitleggen. Dat kan telefonisch, maar ik adviseer het ook even schriftelijk te bevestigen;
2. ik adviseer u om aan de deurwaarder te betalen. Deze heeft waarschijnlijk in zijn brief opgenomen dat u alleen bevrijdend aan hem kunt betalen. U voorkomt problemen door niet rechtstreeks aan Menzis te betalen, al zullen er collega's zijn die u anders zullen adviseren.
3. mocht u een dagvaarding ontvangen, dan kunt u schriftelijk zelf verweer voeren bij de kantonrechter. Dat is niet meer dan een brief waarin u uw kant van het verhaal verteld. Mocht het bedrag dat u verschuldigd bent groot zijn, dan kan het lonen u te laten bijstaan door een gespecialiseerd advocaat.
Met vriendelijke groet,