Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Zakelijk


Beste rechtswinkel.
We als VVE hebben een probleem met onze schilder. Hij heeft een jaar geleden een voorschot ontvangen, maar start zijn werkzaamheden maar niet en wil nu het bedrag niet terugbetalen. Hieronder de volledige casus.
---
-Als kleine VVE hebben we in voorjaar 2019 een schilder gecontacteerd. Hij heeft een werkomschrijving voor de schilderklus gemaakt en er is per telefoon een bedrag van xxxx EUR afgesproken.
-Om te kunnen/willen starten met de klus vraagt hij een voorschot van 50% gevraagd voor verf & materiaal. Nadat we een start periode van begin September 2019 (i.v.m. het weer) hebben afgesproken, via WhatsApp, is de aanbetaling naar zijn rekening overgemaakt in August 2019. Per WhatsApp hebben we aangegeven hoeveel het bedrag is dat is overgemaakt en dat het bedoeld is als voorschot voor de klus. Hij heeft bevestigd dat hij dat bedrag ook ontvangen heeft.
-Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft de schilder naar herhaaldelijk vragen en aandringen om te starten met de klus het werk nog niet uitgevoerd. Er bleven excuses komen.
-Ondertussen hebben we de schilder in juni 2020 per email gemeld dat we de klus willen annuleren en hebben hem verzocht het voorschot binnen een maand terug te betalen.
-Maar de schilder zegt dat hij onkosten heeft gemaakt voor (niet gespecificeerde) werkzaamheden en niet akkoord is met het annuleren.
-Hierop hebben we per email gereageerd dat als er onkosten gemaakt zijn, deze gespecificeerd mogen worden en dat we deze eventueel in mindering van het voorschot kunnen brengen. Ook heb ik voorgesteld om in twee termijnen terugbetalen.
-De reactie van de schilder per email is dat hij geen financiƫle mogelijkheid heeft om dit in twee termijnen te voldoen. Hij zegt niks concreets over de gemaakte onkosten. En we het geld maar ergens anders moeten halen.
-Vervolgens heb ik de schilder vorige week (August 2020) een email gestuurd waarin het bovenstaande nogmaals opgesomd. Ook heb ik hem geschreven dat hij nog steeds mag beginnen met het schilderwerk en het afmaken binnen een redelijke termijn van 6 weken.
-Hierop heeft hij dit weekend laten weten dat hij ook niet meer wil komen schilderen.
-We hebben er geen vertrouwen meer in dat deze schilder zijn klus nog komt doen en willen het voorschot terug ontvangen.
-> Welke vervolg stappen kunnen we als VVE nu nemen?
---
NB. De schilder heeft geen formeel schildersbedrijf, maar hij biedt zijn diensten als ZZP-er aan.

Na herhaaldelijk sommatie om de klus te starten en af te maken kunt u na weigering van de schilder de overeenkomst ontbinden. Dat betekent dat het voorschot terugbetaald dient te worden. Daartoe zal de schilder officieel gesommeerd moeten worden. Het lijkt erop dat de schilder u niet serieus neemt. Een brief van een jurist kan wellicht schot in de zaak opleveren. Weigert hij alsnog dan zou u zich tot de rechter moeten wenden. Neemt u desgewenst contact met mij op voor overleg of verdere hulp. Klikt u daartoe op de link naast mijn antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag