Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Bij deze heb ik een vraag over de aankoop van mijn auto en de lopende garantie.
In mei heb ik een andere auto gekocht met 6 maanden garantie (BOVAG) Er is in deze periode heel veel kapot gegaan aan de auto en er zijn vele klachten. Er is 1 probleem wat ze helemaal niet op kunnen lossen omdat hun het 'probleem' niet zien! De antwoorden die ik krijg zijn bv. dan moet u maar verhuizen. Al met al geen goede ervaringen dus. Ze hebben nu voorgesteld dat ik de auto naar het bedrijf terug mag doen. Dit natuurlijk tegen een lage inruil prijs! Ik heb niet gevraagd om een auto die niet deugt! Mijn vraag aan u is: In hoeverre gaat de garantie en wat zijn mijn rechten in dit geval?
Alvast bedankt!
Geachte vraagsteller,
De leverancier dient de problemen afdoende op te lossen. Als ze dat niet kunnen, kunt u de koopovereenkomst ontbinden en moet men u uw geld teruggeven. U dient de leverancier wel eerst per aangetekende brief in gebreke te stellen. Op deze site vindt u (aan de rechterkant bij standaarddocumenten) een voorbeeld van een ingebrekestelling.
Reactie van de vraagsteller
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.
Heb ik ook recht op het gehele aankoopbedrag?
Ik had ergens bij een andere vraag gelezen dat ze de waardevermindering af mogen trekken? Of geld dit buiten de garantie periode?
Er kan eventueel een aftrek voor gebruik worden toegepast, maar dat hangt af van de omstandigheden van het geval. Ik raad u aan om - als u dit zoveel mogelijk wil voorkomen - vanaf nu niet meer met de auto te rijden zodat u niet meer kilometers maakt. Een gedetailleerder advies is niet mogelijk zonder bestudering van het dossier.