Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Beste mensen,

Toen ik laatst kritisch naar mijn bankafschriften keek, zag ik dat er twee keer per maand abonnementskosten werden afgeschreven van mijn rekening. Eén van de kosten kan ik inderdaad plaatsen, dit zijn de abonnementskosten van mijn eigen T-mobile abonnement. Het tweede abonnement kan ik echter niet plaatsen. Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat dit bedrag al 5 jaar lang (!) elke maand van mijn rekening word afgeschreven.

Navraag bij de T-mobile klantenservice leerde mij dat dit abonnement niet door mij is aangegaan met T-Mobile, maar door een mij niet bekend persoon in Rotterdam (volgens T-Mobile). Iemand heeft dus een abonnement afgesloten met mijn bankrekeningnummer. Hierdoor is er 5 jaar lang onterecht geld van mijn rekening afgeschreven. T-Mobile erkende dit als een fraudezaak en zou er voor mij achteraan gaan. Een medewerker van de helpdesk kon mij ook vertellen dat zij het geld van de afgelopen drie maanden kon terugstorten omdat er inderdaad onterecht geld van mijn rekening is afgeschreven.

Voor de rest van het geld wat onterecht van mijn rekening is afgeschreven was ik afhankelijk van het resultaat van de T-Mobile fraude-afdeling. Er werd mij verteld dat ik ongeveer zo'n maand moest wachten op reactie van T-Mobile.

Na ongeveer 2 maanden heen en weer bellen met T-Mobile kreeg ik gister (30 juni) het antwoord, maar een hele verrassende:

"Omdat dit al 5 jaar geleden is begonnen, kunnen wij nu niks meer voor u betekenen. Het is te lang geleden, de gegevens hiervan zijn niet meer aanwezig in ons systeem."

De T-Mobile medewerker die ik als eerste over deze fraudezaak sprak kon mij echter nauwkeurig vertellen wanneer dit abonnement is gestart (16 juli 2007).

Dat de zaak word afgedaan als "het staat niet meer in ons systeem" kan ik dan ook niet accepteren. Het gaat nota bene om ongeveer EUR 1400,-!

Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Het antwoord van T-Mobile is gewoon absurd!

Alvast bedankt en met vriendelijke groet,

A.

Bedrijven hebben de wettelijke plicht hun administratie 7 jaar te bewaren (fiscale bewaarplicht).
Dit betekent dat een bedrijf o.a. de brongegevens (op papier of elektronisch) van alle transacties 7 jaar lang moet bewaren.
In dit geval is het brongegeven de overeenkomst, die is afgesloten met de tweede abonnementhouder.
T-Mobile zou dus volgens deze bewaarplicht nog wel steeds in staat moeten zijn om het contract, ondertekend door de tweede abonnementhouder, na 5 jaar te overleggen.
Voor meer informatie zie :
http://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/geautomatiseerde_administratie_en_fiscale_bewaarplicht_al0401z10fd.pdf

Beoordeel dit antwoord:

Reactie van de vraagsteller

Beste mevrouw de Rijk,

Ik heb deze informatie doorgegeven aan T-Mobile maar zij antwoorden met het volgende:

"Hoi Allan, ik kan niet spreken voor de regels van de belastingdienst en kan alleen aangeven dat T-Mobile de contracten tot aan 5 jaar bewaart. De reden hiervan is dat de contracten die wij uitgeven voor 24 maanden zijn en daarna vervangen mogen worden."


T-Mobile is een Nederlands bedrijf dat onder de Nederlandse belastingwetgeving valt en zich dus ook aan de fiscale regels moet houden.
Bovendien is de bewaarplicht niet alleen in fiscale wetgeving (artikel 52 lid 4 AWR) vastgelegd, maar ook in civiele. Het Burgerlijk Wetboek geeft voor ondernemers (in artikel 2:10 lid 3) tevens een bewaartermijn van 7 jaar aan.
Als T-Mobile op basis van eigen regels na 5 jaar administratie vernietigt dan is dat dus in strijd met de Nederlandse wet.
De bewaartermijn van 7 jaar moet overigens niet worden verward met de verjaringstermijn van 5 jaar.
Als gevolg van deze wettelijke verjaringstermijn, kunnen rechten na verloop van 5 jaar verjaren waardoor een vordering niet meer opeisbaar is.
Echter, dat is in deze casus niet aan de orde.

Daarnaast is het tweede abonnement, dat in eerste instantie voor 24 maanden werd afgesloten, pas beëindigd in 2013. T-Mobile heeft namelijk 4 jaar lang stilzwijgend het abonnement voortgezet.
Als gevolg daarvan had het abonnement dat 5 jaar geleden werd afgesloten nog steeds actuele waarde en volgens de eigen regels van T-Mobile zouden deze gegevens dan nog wel beschikbaar moeten zijn.
In het geval het abonnement echter niet stilzwijgend werd voortgezet, maar de tweede abonnementhouder 4 jaar lang expliciet heeft aangegeven een nieuw abonnement voor 24 maanden aan te willen gaan, dan zijn deze gegevens op basis van de regels van T-Mobile ook nog beschikbaar.

Als T-Mobile blijft volhouden dat de gegevens niet meer beschikbaar zijn en de fraude niet wil onderzoeken, kunt u overwegen om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie Telecommunicatie waar T-Mobile bij is aangesloten.
http://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/de-commissies/2402/telecommunicatie

Overigens heeft in 2011 de kantonrechter in Utrecht (*) vastgesteld dat bij het vermoeden van telefoonabonnementfraude een aanbieder een onderzoeksplicht heeft. Een aanbieder moet een risico-analyse uitvoeren en maatregelen nemen om fraude te voorkomen.
Als u alle gegevens boven tafel krijgt en vervolgens van mening bent dat T-Mobile had kunnen vaststellen dat het hier om abonnementfraude ging, maar desondanks geen maatregelen heeft genomen, dan kunt u eventueel aan T-Mobile vragen de door u geleden schade te vergoeden, omdat zij niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan.
(Bron: www.rechtspraak.nl LJN: BP3970 en BP3980)

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag