Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Beste heer/mevrouw,
Recentelijk heb ik twee keer een bedrag overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer. Dit is me twee keer overkomen omdat ik een fout heb gemaakt bij het lezen van de acceptgiro. Nou zou ik toch graag dit geld terug willen hebben. Stel dat de in dit geval ontvangende partij het geld niet wilt terugstorten hoe kan ik dit aanvechten en heeft dit zin?
Recentelijk heb ik twee keer een bedrag overgemaakt naar een verkeerd rekeningnummer. Dit is me twee keer overkomen omdat ik een fout heb gemaakt bij het lezen van de acceptgiro. Nou zou ik toch graag dit geld terug willen hebben. Stel dat de in dit geval ontvangende partij het geld niet wilt terugstorten hoe kan ik dit aanvechten en heeft dit zin?
Als ze niet terugbetalen dan kunt u naar de rechter stappen en vragen hen te veroordelen om aan u terug te betalen
Als u geld overmaakt naar een verkeerde partij, dan is er sprake van onverschuldigde betaling. De wederpartij dient de bedragen aan u terug te betalen. Weigert de wederpartij dat, dan kunt u de zaak uit handen geven aan een deurwaarder die de kwestie dan - in het uiterste geval - aan de rechter zal voorleggen.
Is de wederpartij failliet, dan geldt het voorgaande niet zonder meer, maar zijn speciale regels van toepassing. Ik ga er echter van uit dat degene aan wie u hebt betaald, niet failliet is.