Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Zakelijk


Beste,

Ben ondernemer en heb een conflict met boekhouder / financieel adviseur. Van 2015 t/m 2018 werkte hij alleen en vanaf 2019 is hij toegetreden als partner bij een kantoor. Er is een contract toen hij alleen actief was, maar daarna is er telkens wel iets, waardoor er nog geen contract ligt. Heb nu een conflict met hem, waarbij hij onze 'samenwerking' heeft opgezegd.

Zijn opzegging is n.a.v. dat ik hem te veel op de hielen begon te zitten. Aanleiding waren enkele voorvallen waarbij ik hem terecht wees op 'fouten' of iets waar ik mijn twijfels over had (bijvoorbeeld uren), slechte of zelfs geen communicatie, soms niet doen wel beloofd ... Ook is zijn uurtarief verhoogd van 60 naar 75 en nu 100. Als ik hem ergens op attendeer, dan ligt het altijd aan mij. Mailt dan terug, dat ik hem niet vertrouw, hem altijd de schuld geef en hem lomp en wreed behandel. Zonder concrete voorbeelden.

Was het al langer beu, maar door zijn recentelijke houding en verwijten besloot ik zijn partner te moeten gaan mailen.Dat ik vond dat er een gesprek moest gaan plaatsvinden. Enkele redenen die ik de partner mailde waren geen klantbesef en respect, te inhalig, niet altijd correcte houding, fouten niet toegeven ... Dit wilde ik op een nette manier met de partner bepraten en oplossen. Ook gevraagd aan de partner of het zou kunnen na het gesprek mijn boekhouder / adviseur hiervan op de hoogte te brengen. Dan zouden we het objectief houden. Daarna kreeg ik de mail met opzegging van onze samenwerking. Dit vanwege mijn wantrouwen in hem. Het kantoor van hem zou wel het noodzakelijke blijven doen totdat ik een andere partij had gevonden. Erg apart allemaal. Omdat hij ook nog mailde dat ik hem altijd schoffeerde en slecht behandelde, heb ik hem uitgenodigd (als dit zo zijn) dit met hem door te willen spreken. En er zijn inderdaad wel eens woorden gevallen of verwijten gemaakt. Deze kwamen echter vaak niet zomaar uit de lucht vallen. Hij stelt zich nu op als slachtoffer, terwijl ik vind dat ik dupe ben.

Dat ik een nieuwe partij ga zoeken, lijkt me logisch ... Mijn vraag is wel of ik hem juridisch nog kan aanpakken .? Niet alleen voor de acties, maar ook voor een nette voortzetting en overdracht. Omdat we ook bekenden van elkaar zijn, verwacht ik ook dat hij me vooral als slechterik zal gaan neerzetten. Is ook al eerder gebleken. Dus graag advies. Heb trouwens al wel gevraagd of het contract en omschrijving van het noodzakelijke graag nog te willen ontvangen.

U kunt de boekhouder juridisch aanpakken als hij grove fouten heeft gemaakt die hem kunnen worden toegerekend en u daarbij schade lijdt. Een (persoonlijk) conflict is in de regel niet genoeg hiervoor. Is er een samenwerkingsovereenkomst tussen partijen dan dient hij zich daaraan te houden. Zo niet dan kan hij ook hiervoor juridisch worden aangepakt, maar het hangt dan wel af wat er is voorgevallen. Indien de boekhouder zijn werk niet adequaat kan verrichten vanwege conflicten dan kan dit een reden zijn om de overeenkomst te beƫindigen maar het hangt ook hier af van de ernst van de situatie. Komt u er samen (nog) niet uit en ontstaat er een juridisch geschil, neemt u dan desgewenst contact met mij op voor overleg. Klikt u op de direct-contact knop naast dit antwoord onder mijn naam.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag