Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Bedrijf meterstand bepalen zonder meting?

... levert mij warmte. Per 1 januari 2022 is het tarief per Gigajoule van €23 verhoogd naar €43.
De jaarafrekening wordt gebaseerd op twee metingen, namelijk op 20-7-2021 en op 12-7-2022.
Voor 1 januari 2022 wordt een meterstand gemeld, die "door --- is berekend". Volgens welk algoritme wordt niet vermeld. Vragen per e-mail aan de klantenservice worden niet beantwoord.
Ik vraag me af of de tariefsverhoging per 1 januari wel mag zonder feitelijke bepaling via meting. Op de factuur worden overigens wel op basis van het aantal dagen meetkosten in rekening gebracht.
Als klant kan ik zelf meterstanden doorgeven via "Mijn Warmte.nl", maar heb aan deze mogelijkheid niet gedacht en ik ben er ook niet op gewezen om dit te doen voor 1 januari. Velen met mij veronderstelden dat --- mijn verbruik bepalen zoals een slimme meter dat doet bij elektriciteit.
--- is monopolist als het gaat om levering van warmte. Zij beheren heel veel aansluitingen.
Ik wil graag beter beschermd worden.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag