Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Bedrijf betaalt aanbetaling binnen herroepingstijd niet terug?

Ik heb tijdens een afspraak bij ons thuis met een vertegenwoordiger een koopovereenkomst getekend voor het plaatsen van airconditioning, we hebben die avond ook een aanbetaling gedaan van de helft van de koopovereenkomst. Die avond leek het verhaal van de vertegenwoordiger zeer kundig maar bij het later nalezen van de koopovereenkomst bleek dat er een buitenunit geplaatst zou worden die slechts de helft van de capaciteit van de binnen units was. Ik heb hierop bij de firma aangegeven dat ik hierbij mijn bedenkingen heb en ik de koopovereenkomst wil annuleren en de aanbetaling teruggestort wil hebben. In de kleine lettertjes achterop de koopovereenkomst staat ook letterlijk vermeld dat ik recht heb op de wettelijke herroepingstermijn van 14 dagen. De dag daarna kreeg ik gelijk een mail waarin aangegeven werd dat er graag een andere afspraak gemaakt zou worden. Wellicht kon een andere vertegenwoordiger mij wél overtuigen. Over terugbetaling van de aanbetaling wordt met geen woord gesproken. Hierna heb ik meerdere mails verstuurd (ook aangetekend), waarin duidelijk wordt gevraagd om terugbetaling van de aanbetaling maar hierop komt geen enkele reactie.
Wat kan ik nu nog doen om mijn aanbetaling teruggestort te krijgen? Ik heb het bedrijf al laten weten dat er met hen hoe dan ook geen installatie van wat voor systeem dan ook meer inzit en ik m'n aanbetaling terug wil krijgen. Als er rechtszaken nodig zijn om het voor elkaar te krijgen mijn aanbetaling terug te krijgen gaat dit hoogstwaarschijnlijk behoorlijke juridische kosten met zich meebrengen. Ik heb geen zin in allerlei rechtszaken, waardoor de juridische kosten hoger worden dan de 5000 euro die ik heb aanbetaald en ik heb het vermoeden dat het bedrijf hier op inspeelt. Hoewel ik weet dat bij een zaak als deze de verliezende partij opdraait voor alle juridische kosten omdat zij, tegen de wet in, weigeren terug te betalen moet ik maar zien of ik deze ooit terugkrijg. Zij weten dit toch ook en tóch wordt er geen gehoor gegeven aan mijn verzoek tot terugbetaling van de aanbetaling. Heb het ook zéér duidelijk aangegeven dat indien de aanbetaling niet wordt teruggestort ik geen andere mogelijkheid meer heb dan een juridisch geschil aan te gaan.

Beste meneer, mevrouw,

In dat soort gevallen helpt het om een brief te sturen waarin duidelijk wordt gemaakt dat bij niet tijdige betaling er een procedure aanhangig gemaakt zal worden. In die brief kan bij niet tijdige betaling ook rente en kosten worden aangezegd. De ervaring leert dat een bedrijf dan sneller overgaat tot betaling - al helemaal als de brief van een advocaat komt. Mochten ze dan alsnog niet willen betalen, dan moet inderdaad een procedure aanhangig gemaakt worden. Ik kan u daarin bijstaan. We kunnen hierover eventueel vaste prijsafspraken maken, zodat u weet welke kosten u kwijt bent.

Mocht u behoefte hebben aan mijn rechtsbijstand, neem dan gerust contact met mij op.

Met vriendelijke groet,

mr. P.J.A. de Jong
pjdejong@solutionsadvocate.nl.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag