Particulier
Ieder kenteken (van een gekentekend motorvoertuig zoals personenauto of bromfiets) wat u op naam heeft staan dient u te verzekeren. De RDW is belast met de controle hiervan. Mocht uit een peiling blijken dat uw kenteken niet door een verzekeraar als verzekerd aangemeld staat, dan ontvangt u hierover bericht.
1e brief van het RDW
In eerste instantie ontvangt u van de RDW een brief waarin wordt aangegeven dat uw kenteken nog niet verzekerd is, en dat u dit direct moet regelen. U wordt dan verzocht contact met ons op te nemen. Wij kijken dan waar het mis is gegaan. Mocht er een fout zijn gemaakt dan verzoeken wij aan de verzekeraar dit te corrigeren, aangezien deze de enige is die een correcte aanmelding kan verzorgen. Een voertuig wordt aangemeld op basis van de combinatie tussen kenteken en de meldcode van uw voertuig. Is deze combinatie niet juist, dan kan het voertuig niet worden aangemeld en lijkt het dus alsof u onverzekerd bent.
2e brief RDW
Nadat de 1e brief is verzonden krijgt u enige tijd om het voertuig alsnog te verzekeren of de maatschappij kan het kenteken alsnog aanmelden bij het RDW. Wanneer u geen gehoor geeft aan de 1e brief, krijgt u de 2e brief van het RDW. Hierin geeft het RDW aan dat zij u artikel 34 verklaring van u wensen te ontvangen. Had u geen geldige verzekering op de peildatum kan de RDW u een boete opleggen. Deze bedraag meestal € 380,00. Heeft u echter wel degelijk uw voertuig op tijd verzekerd, dan dient de verzekeringsmaatschappij een zogeheten artikel 34 verklaring af te geven. In deze verklaring staat dat u op de bewuste peildatum wel verzekerd was. Heeft u echter uw voertuig nog steeds niet of te laat verzekerd, dan kunnen wij u niet in alle gevallen helpen.
Kenteken schorsen
Wanneer met een voertuig voor langere tijd geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg, kan het kenteken online worden geschorst bij de RDW. De houder van het kenteken is gedurende de schorsing vrijgesteld van de WA-verzekeringsplicht, hoeft geen houderschapsbelasting te betalen of het voertuig APK te laten keuren. Schorsing kan volledig online worden geregeld op de website van de RDW. Daarna kan ook de verzekering worden stopgezet.
De schorsingsperiode geldt voor maximaal een jaar. Zes weken voor afloop daarvan kan een eventuele verlenging worden aangevraagd. Anders zal het kenteken automatisch administratief worden geactiveerd door de RDW. In dat geval dient u zelf ervoor te zorgen dat dan ook de verzekering weer wordt geactiveerd. Dit gaat niet automatisch.
Artikel 34 verklaring
Een artikel 34 WAM-verklaring die wij voor u opvragen bij uw verzekeringsmaatschappij dient aan een aantal eisen te voldoen.
De papieren verklaring dient aan de volgende wettelijke eisen te voldoen:
de verklaring dient te zijn afgedrukt op officieel briefpapier van de verzekeringsmaatschappij of de gevolmachtigd agent
het dient een originele verklaring zijn (geen kopie of fax)
De digitale verklaring dient aan de volgende wettelijke eisen te voldoen:
bovenaan de verklaring staat: ‘WAMPrintenArtikel34’
Op beide (de papieren en de digitale) verklaringen dienen de volgende onderdelen te zijn vermeld:
de tekst ‘verklaring ingevolge artikel 34 van de WAM’
de CRWAM-code van de verzekeraar of de gevolmachtigd agent
de juiste controledatum
het juiste kenteken
het polisnummer
de tekst ‘en dat het CRWAM, voor zover noodzakelijk, is aangevuld dan wel gecorrigeerd’
een originele handtekening (geen voorgedrukte handtekening of stempelafdruk)
de afgiftedatum van de verklaring (bij de digitale verklaring rechtsonder vermeld op de print)
Artikel 34 verklaring opvragen
Wanneer u een artikel 34-verklaring wil opvragen dan hebben wij een kopie van de brief van het RDW nodig. In deze brief staat namelijk het unieke referentienummer die de verzekeringmaatschappij weer dient te vermelden op de artikel 34 verklaring.
Ik hoop dat het u thans duidelijk is.