Zakelijk, Arbeid, Schade
Particulier
Enige tijd geleden heb ik zelfs onze grootste klant meegenomen naar hun buitenlandse hoofdkantoor om een uitbreiding van het productassortiment te bespreken.
Enige tijd later ontving ik een bericht van de fabrikant dat zij hebben besloten te stoppen met distributeurs en resellers. aansluitend hebben zij rechtstreeks contact opgenomen met onze grootste klant en (vanwege een scherpere prijsstelling) doen zij inmiddels rechtstreeks zaken.
Er geen sprake van een concrete overeenkomst tussen mij en de fabrikant echter is mijn vraag of dit zo maar mag en of er geen sprake is van enige vorm van "gewoonterecht".
Er is duidelijk aantoonbaar dat er de afgelopen jaren structureel zaken is gedaan in de setting: Fabrikant, ik, klant. Ook is er, naar mijn optiek, een causaal verband tussen de door mij opgezette ontmoeting en het gegeven dat er nu rechtstreeks zaken wordt gedaan waardoor ik een behoorlijke omzetderving heb.
Als zij zelf deze klant hebben benaderd, is het mogelijk zo dat zij de distributierelatie op een onrechtmatige manier hebben overgenomen. Daarmee hebben zij jegens u onrechtmatig gehandeld. De rechtspraak daarover is echter zeer casuïstisch, dus het is moeilijk om daar in algemene lijnen iets over te zeggen. Het zal erg afhangen van de specifieke feiten in uw geval.
Gezien de feiten die u schetst ben ik het wél met u eens dat het er de schijn van heeft dat de fabrikant jegens u op deze manier onrechtmatig heeft gehandeld. In dat geval zou u op grond van deze onrechtmatige daad uw schade (gelegen in de winst die u bij voortzetting van de relatie zou hebben gemaakt, voor zover te onderbouwen) mogelijk kunnen verhalen.
Evenwel hangt het, zoals ik al schreef, af van het feitencomplex.