Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Als een bedrijf "per ongeluk" iets onjuist installeerd en er is hierdoor schade ontstaan moet dit bedrijf toch ervoor zorgen dat de schade dusdanig wordt vergoed zodat alles gerepareerd kan worden of nieuw gekocht kan worden. Een bedrijf kan zich toch niet beroepen op een afschrijvings termijn? Als men dat apparaat niet vervangen had dan was er tenslotte ook niets kapot gegaan.

Beste vraagsteller,
een (gekocht) product moet voldoen aan de overeenkomst. Als het product een gebrek vertoont moet de leverancier de schade "vergoeden" door allereerst kosteloos herstel aan te bieden, dan vervanging. Ook als het apparaat in opdracht van de verkoper wordt geinstalleerd is hij aansprakelijk voor de schade die ontstaat door verkeerde montage, dat is gevolgschade. u dient dus te achterhalen wat de oorzaak is of kan zijn van de door u geleden schade. Ook mogelijk is een opeenstapeling van "fouten". Over wat voor soort apparaat gaat uw vraag?

Beoordeel dit antwoord:

Onjuist installeren is wellicht een onderwerp van discussie met de installateur. Kernvraag zal zijn, is geleverd wat moest worden geleverd en heeft e.e.a. als zodanig gefunctioneerd. Als dat zo is, dan kan op enig moment een apparaat stuk gaan, zonder dat dit bewijst dat het product op zichzelf niet deugde. In dat geval is als de garantietermijn voorbij is het risico voor u. Als het product niet deugde, dan staat u in uw recht, maar de bewijslast ligt in eerste instantie bij u.

Beoordeel dit antwoord:


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag