Stel vraag

Zakelijk, Arbeid, Schade

Particulier


Afzien van werkzaamheden na aanbetaling?

Graag willen we een vraag stellen hoe we moeten omgaan met een situatie die ons niet lekker zit.
Het betreft het volgende. We hebben op donderdag 2 februari 2023 gevraagd om een offerte voor de renovatie van het dak van onze woning. Dit hebben we gedaan bij een dakdekker in Rotterdam via de website van dat bedrijf. Binnen korte tijd belde er iemand om een afspraak te maken. Deze afspraak was vanmiddag (zaterdag 4 februari 2023) om 15.00 uur bij onze woning. De heer H. heeft ons dak bekeken. Daarna zijn we gaan zitten om één en ander verder te bespreken. De heer H. heeft een prijsvoorstel gedaan (mondeling). Wij vonden dat erg hoog. Maar we voelden ons onder druk gezet om dit te accepteren. Hoewel de intentie van de afspraak was dat er een offerte gemaakt zou worden, werd er ineens een factuur opgemaakt. We hebben niets ondertekend. Er is geen offerte opgesteld en verder ook geen contract opgemaakt. We hebben ook niets ondertekend. We hebben ook geen voorwaarden of iets dergelijks ontvangen; helaas hebben we ons dat pas achteraf gerealiseerd. Min of meer onder dwang hebben we wel een aanbetaling van 5000 euro gedaan.
Inmiddels is het avond. We hebben geen goed gevoel bij het hele gebeuren. We hebben gebeld naar de heer H. met de vraag om alles terug te draaien. De heer H. reageerde met grote verbazing en gaf aan dat dat niet mogelijk was, omdat hij alles al in gang had gezet, andere afspraken ervoor had verzet en ze volgende week met de klus gaan beginnen. Hij zei ook dat alles in goed overleg was gegaan en dat hij het gesprek van vanmiddag had opgenomen op zijn telefoon (daarvan waren wij niet op de hoogte, we weten ook niet precies of dit echt zo is). De heer H. benadrukte dat we blij moesten zijn dat hij zo snel met de werkzaamheden kon beginnen, omdat we bij anderen veel langer zouden moeten wachten. De levertijd van de materialen zou bij anderen wel bijna een jaar zijn. We vragen ons nu wel af hoe het dan kan dat dat bij hem dan niet zo is?!

Hoe moeten we hiermee omgaan? Is dit een gewone gang van zaken? Naar ons idee niet. Het bedrag vinden we ook erg hoog. De manier waarop de factuur tot stand is gekomen vinden we niet prettig en ook vreemd. We voelen ons echt onder druk gezet. Zijn we het slachtoffer geworden van een malafide persoon? Of is het wel allemaal in orde? We weten er echt geen raad mee. Graag ontvangen we uw ondersteuning en advies.


Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag