Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Actieradius VW Golf GTE 2015 in E mode voldoet niet.

Ik heb een VW Golf GTE (Hybride) auto bwjr 2015 waarvan de HV Accu gedegradeerd is.
De in de folders beloofde actieradius van 50KM wordt daarbij niet gehaald en is met slechts 21KM meer dan 50% minder dan de fabrikant mij heeft doen geloven. Nu begrijp ik wel dat het in de praktijk altijd minder is en dat 50KM in de meeste ideale omstandigheden wordt gehaald, maar het is nu zo dat het opladen van deze auto slechts tot 37KM gaat en daar al 25% minder capaciteit opgeladen kan worden. Van die 37KM kan ik er dan effectief 21KM mee rijden onder normale omstandigheden en zonder verbruikers zoals verwarming en/of airco uit. Anders wordt het nog minder.

Ik stel vast de Hoge Volt accu al zodanig gedegradeerd is, dat de auto al bijna total loss is. De kosten voor het vervangen van een HV accu ligt namelijk rond de 10.000 euro.

VW geeft echter 8 jaar garantie of 160.000 km garantie op de HV. Ik ben al 2 jaar lang aan lopen bij een van de VW Dealers en Pon, de Nederlandse importeur om de HV onder garantie te laten vervangen. VW keurt hun accu's echter zelf en zeggen dat vervanging onder garantie pas plaats vindt bij een State of Health van minder dan 70%. Er zijn diverse problemen met de HV accu van de GTE in het algemeen en er zijn ook terugroep acties geweest op ontwerpfouten van het HV accupakket. Met name in de isolatie en ook mijn auto heeft deze terugroep actie ondergaan echter voldoet mijn verwachtingen op elektrisch rijden helemaal niet als het gaat om de actieradius. Ik moet dus eerder op benzine verder rijden waardoor ik de haalbare besparing op benzine niet volledig kan benutten. Ik durf zelfs te stellen dat deze auto de Norm voor Emissie uitstoot niet behaalt en daardoor in principe niet in aanmerking komt voor 50% korting op de wegenbelasting. Ik rijd m.i. in een illegale auto als deze niet voldoet aan de Norm.

Ik heb 2 jaar geleden een rechtsbijstand verzekering van mijn auto ingeschakeld maar die wilden er niets mee doen. Inmiddels ben ik overgestapt naar een andere verzekeraar omdat de eerdere verzekeraar werd overgenomen en hogere kosten ging rekenen. Ik heb nu geen rechtsbijstand verzekering meer en richt mij nu tot de rechtswinkel omdat ik het mij niet lekker zit. Er moet blijkbaar toch een vorm van rechtspraak komen wil VW toegeven en mij helpen een nieuwe HV in de auto te plaatsen. Nu heb ik de auto zelf niet nieuw gekocht en ook niet via een dealer, maar dat maakt niet uit. De fabrieksgarantie op de HV accu blijft onverminderd van kracht en het maakt daarbij niet uit wie de eigenaar is of wie hem nieuwe gekocht heeft.

VW zelf geeft aan met een externe partij te werken, CED-Automotive als het gaat om garantie conflicten. De uitspraak daarbij is dan bindend en ook die club heb ik aangeschreven en kreeg de volgende reactie terug:

Wij kunnen helaas in deze casus niets voor u betekenen i.v.m. extreme drukte.
Mocht deze casus eventueel via uw Rechtsbijstand lopen dan vernemen wij de opdracht via uw rechtsbijstandverzekering.

Deze reactie is vreemd dat zij dit wel aannemen indien de rechtsbijstand daarom verzoekt.

Ik weet mij geen raad. Ik kan de auto proberen te verkopen en iemand anders met het probleem opzadelen maar dat is niet de juist weg om te bewandelen. VW dient gewoon een goed en degelijk product op de markt te zetten. Daar is ook voor betaald. De auto koste 43.000 euro nieuw en met een gedegradeerde accu nu helemaal niets meer waard. Ik krijg de auto in deze staat niet eens meer verkocht.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag