Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Actie in beweging krijgen ondernemer?

Begin september hebben wij een 'kast op maat' besteld. De helft hebben wij aanbetaald bij bestelling, de andere helft één dag voor de geplande levering/montage. Levering zou plaatsvinden op 12 oktober. Inmiddels zijn we ruim 2 maanden verder en is de leverafspraak constant verplaatst met uiteenlopende redenen. Klonk heel betrouwbaar, maar achteraf lijkt het om een uitsteltactiek te gaan. Op moment van schrijven is er geen contact meer te krijgen met de firma. Telefoonnummers werken niet meer, mailrespons is er niet en de fysieke showroom is gesloten. Er is nog geen informatie te vinden over een faillissement, maar het lijkt er dus zeer sterk op dat alle activiteiten inmiddels al zijn gestaakt.

Wij hebben ruim 6000 euro betaald en hebben hier slapeloze nachten van. Dit is voor ons serieus veel geld.

Het is een vervelende situatie waarin u verkeert. Er zijn een aantal stappen die u kunt overwegen om actie te ondernemen:

1. Stuur een ingebrekestelling: Dit is een formele brief waarin u aangeeft dat de ondernemer zijn afspraken niet is nagekomen. U biedt hierin een laatste termijn (doorgaans 14 dagen) aan om de verplichtingen alsnog na te komen. Dit is een wettelijke eis voordat u verdere stappen kunt ondernemen.

2. Controleer of de ondernemer is aangesloten bij een geschillencommissie: Als dit het geval is, kunt u uw probleem daar voorleggen.

3. Als de ondernemer niet reageert op uw ingebrekestelling, kunt u overwegen om een gerechtelijke procedure te starten. U kunt de overeenkomst ontbinden en teruggave van uw betaling eisen. Het is raadzaam om hierbij juridisch advies in te winnen.

4. U zou ook de handelsregistergegevens van het bedrijf kunnen controleren via de Kamer van Koophandel. Mogelijk vindt u hier meer informatie over de huidige status van het bedrijf.

Het is belangrijk om te onthouden dat het starten van een gerechtelijke procedure kosten met zich meebrengt. Het is daarom raadzaam om te overwegen of u gelooft dat het bedrijf in staat zal zijn om eventuele schadevergoedingen te betalen.

Ik raad u aan om in elk geval zo snel mogelijk juridisch advies in te winnen. Dit is slechts een algemeen advies, en de specifieke details van uw situatie kunnen deze aanpak beïnvloeden.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag