Stel vraag

Wonen, Buren

Particulier


Aanvraag en toekenningbrief adres + informatie verstrekking

Ik ben ontruimd uit de woning in december 2022. Geen briefadres toegekend in de betreffende gemeente K, op voorhand gesteld dat ik bij partner in andere gemeente O verblijf en daar moet inschrijven gezien ik daar het meeste zou verblijven. Privésituatie laat dit echter niet toe. Ik verblijf daar soms en we hebben samen 3 kinderen. Ik breng en haal de kinderen dagelijks van school (school zit in weer een andere gemeente. Ik ben grotendeels van de tijd in gemeente Z, slaap soms ook in de auto en soms dus bij partner. Woonden beiden al 1 jaar apart, bewuste keuze en wenselijk om ieder een eigen woonruimte te hebben gezien de omstandigheden. Ik heb schulden en dit is ook een reden om niet in te schrijven bij partner welke ontregelt raakt van deurwaarder en post. Ik wil de kinderen en partner er ook niet mee belasten. Partner volgt een schuldsanering en budgetbeheer. En ontvangt zelf geen post meer.

Nu aanvraag gedaan binnen gemeente Z voor briefadres (zodat Ik een doorstart kan maken en woonruimte kan vinden) en in ieder geval de post en financiën weer kan beheren. Ik heb een eigen onderneming. Dit staat op een laag pitje en ik ben momenteel zoekende naar een baan in loondienst. Wil geen uitkering. Gemeente Z is teven regio gemeente voor dak en thuislozen opvang. Gezien de situatie van mij is het niet wenselijk dat ik in een opvang verblijf, gezien de zorg voor kinderen en werk gerelateerd. Briefadres essentieel op dit moment.

Gemeente blijft aanhouden dat ik moet inschrijven op het adres waar ik dan zou slapen het meeste van de tijd, maar gezien de bijzondere omstandigheden is dit niet mogelijk. Ik slaap ook niet altijd bij partner.
De vraag is wat staat vast hierover in de wet en hoe hierop te anticiperen en toch het briefadres verkrijgen?

Gemeente vraagt veel extra info en wil het als maatwerk beoordelen. Ik kan nergens in de wet of regelgeving vinden dat ik deze info moet aanleveren ( waar ik verblijf, waarom niet ingeschreven kan worden daar, welke reden, wat plan is voor de toekomst, qua werk en hoe inkomen generen) Ik zie in de regelgeving dat het bij wet verplicht is om briefadres toe te kennen en deze info niet verstrekt hoeft te worden thans dit haalt ik nergens terug. Ik heb overigens samen met maatschappelijk werk wel een uitgebreid begeleidend schrijven opgesteld over mijn situatie zoals hier beschreven dus deze info wel verstrekt.
Ervaring is wel dat dit in meerdere gemeentes zo wordt gehanteerd, maar op de site van rijksoverheid staat vrij simpel en summier beschreven hoe het wel kan en lijkt het geen ingewikkelde procedure.

Indien u aanvullende vragen heeft, kunt u mij mailen.

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag