Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Aansprakelijk voor verstopping riool?
Mijn dochter wordt door verhuurster aansprakelijk gesteld voor een verstopping van het riool. Omdat de verstopping niet werd verholpen door de verhuurster ben ik (als vader) na maanden polshoogte gaan nemen. De verstopping veroorzaakte veel overlast voor mijn dochter, immers de hele keuken kon niet meer worden gebruikt. Afvalwater moest handmatig een etage lager worden gebracht.
Dit heeft vele maanden (!) geduurd. Er is op een zondagavond een spoed installateur ingeschakeld die onverricht ter zake is weggegaan.
Ik heb 25 jaar gewerkt als onderhoud medewerker in een zorginstelling. Verstoppingen waren wekelijks aan de orde. Ik heb in die 25 jaar nog nooit de hulp van een installateur hoeven in te schakelen.
Feiten:
Een complete keuken op een zolder tweede etage aangesloten op een wastafelafvoer.
Een keuken gebruik je als o.a. voedselbereiding en afwassen.
Dit is een totaal andere toepassing als een wastafel.
Indien je de installatie misbruikt zal de sifon als eerste verstopt raken.
Deze is hiervoor ingericht en heeft een functionaliteit om deze te ontstoppen middels een schroefbaar element. De verstopping kan eenvoudig worden verwijderd.
Onder het keukenblok na sifon zaten verschillende bochten en T-stukken niet verlijmd. Zaten gewoon los. Dit is gedaan om de installatie makkelijke te ontstoppen bij calamiteiten. Verhuurster verklaarde dat de installatie gevoelig is voor verstoppingen.
Ontluchter bij afvoer keukenblok verkeerd gemonteerd. Om de werkbare hoogte te bereiken zat deze klem tegen de onderkant aanrechtblad. Hierdoor stond het hele buizenstelsel van de afvoer onder (mechanische) spanning. Ook was het onmogelijk hierdoor om de installatie onder druk te zetten om de verstopping eenvoudig te verhelpen.
De installatie kon dus niet onder druk worden gezet. Vervolgens heb ik toen een rioolveer ingezet in een poging de boel te ontstoppen. Tot mijn verbazing kon ik de veer eenvoudig door de afvoer geleiden zonder weerstand. De volledige lengte kon ik er door schuiven. Op dat moment was ik ervan overtuigd dat de verstopping was verholpen.
Niets was echter minder waar. De verstopping zat veel verder bleek later. Na een stijgleiding van bijna 3 meter bleek de verstopping ergens ter hoogte van plafond begane grond te zitten (!) . Waarschijnlijk bij de WC. De stijgleiding (verticaal ongeveer 3 meter) bleek vol water te zitten.
Vermoedelijk, ik heb het natuurlijk niet gezien, zit het probleem bij de aansluiting van de wastafelafvoer 40 mm PVC zolder naar de WC afvoer (110 of 125 mm PVC) Dit gaat vaak fout en indien dit niet goed wordt uitgevoerd (met een z.g.n instroomaansluiting van 45 graden) .
Op een gegeven moment (na vele maanden) heeft verhuurster zelf de afvoer van de WC opengehaald om de verstopping te verhelpen. Hierbij is de nodige ontlasting vrijgekomen en veroorzaakte een grote troep.
Conclusie:
Wat mij steeds opviel is de amateuristische manier van aanleg van afvoersysteem. De verhuurster mag graag zelf prutsen aan de installatie maar ontbreekt m.i. aan vakkennis.
Verhuurster wijst op huurcontract en misbruik van het rioleringssysteem. Ze stelt mijn dochter daarvoor aansprakelijk. Duidelijk is echter het structurele probleem nl. De onprofessionele aanleg van het rioleringssysteem.
Inmiddels is het schade bedrag ruim verdubbeld, In mei bedroeg haar claim ruim 400 euro. Inmiddels heeft verhuurder bedacht dat ze werkloon kan declareren waardoor het bedrag boven de duizend euro uitkomt.
Daarbij stelt ze in een absurde verklaring dat huurster nog van geluk mag spreken dat ze het tarief van dierenarts niet toepast…
Inmiddels is er een incassobureau ingeschakeld waardoor de kosten nu ruim 1200 euro bedragen.
Ik ben het niet eens met de aansprakelijkheid claim. Ik wens ook niets te betalen.
Wat kan ik nu het beste doen..... Ik wil zelf graag als gemachtigde van mijn dochter handelen.
Dit heeft vele maanden (!) geduurd. Er is op een zondagavond een spoed installateur ingeschakeld die onverricht ter zake is weggegaan.
Ik heb 25 jaar gewerkt als onderhoud medewerker in een zorginstelling. Verstoppingen waren wekelijks aan de orde. Ik heb in die 25 jaar nog nooit de hulp van een installateur hoeven in te schakelen.
Feiten:
Een complete keuken op een zolder tweede etage aangesloten op een wastafelafvoer.
Een keuken gebruik je als o.a. voedselbereiding en afwassen.
Dit is een totaal andere toepassing als een wastafel.
Indien je de installatie misbruikt zal de sifon als eerste verstopt raken.
Deze is hiervoor ingericht en heeft een functionaliteit om deze te ontstoppen middels een schroefbaar element. De verstopping kan eenvoudig worden verwijderd.
Onder het keukenblok na sifon zaten verschillende bochten en T-stukken niet verlijmd. Zaten gewoon los. Dit is gedaan om de installatie makkelijke te ontstoppen bij calamiteiten. Verhuurster verklaarde dat de installatie gevoelig is voor verstoppingen.
Ontluchter bij afvoer keukenblok verkeerd gemonteerd. Om de werkbare hoogte te bereiken zat deze klem tegen de onderkant aanrechtblad. Hierdoor stond het hele buizenstelsel van de afvoer onder (mechanische) spanning. Ook was het onmogelijk hierdoor om de installatie onder druk te zetten om de verstopping eenvoudig te verhelpen.
De installatie kon dus niet onder druk worden gezet. Vervolgens heb ik toen een rioolveer ingezet in een poging de boel te ontstoppen. Tot mijn verbazing kon ik de veer eenvoudig door de afvoer geleiden zonder weerstand. De volledige lengte kon ik er door schuiven. Op dat moment was ik ervan overtuigd dat de verstopping was verholpen.
Niets was echter minder waar. De verstopping zat veel verder bleek later. Na een stijgleiding van bijna 3 meter bleek de verstopping ergens ter hoogte van plafond begane grond te zitten (!) . Waarschijnlijk bij de WC. De stijgleiding (verticaal ongeveer 3 meter) bleek vol water te zitten.
Vermoedelijk, ik heb het natuurlijk niet gezien, zit het probleem bij de aansluiting van de wastafelafvoer 40 mm PVC zolder naar de WC afvoer (110 of 125 mm PVC) Dit gaat vaak fout en indien dit niet goed wordt uitgevoerd (met een z.g.n instroomaansluiting van 45 graden) .
Op een gegeven moment (na vele maanden) heeft verhuurster zelf de afvoer van de WC opengehaald om de verstopping te verhelpen. Hierbij is de nodige ontlasting vrijgekomen en veroorzaakte een grote troep.
Conclusie:
Wat mij steeds opviel is de amateuristische manier van aanleg van afvoersysteem. De verhuurster mag graag zelf prutsen aan de installatie maar ontbreekt m.i. aan vakkennis.
Verhuurster wijst op huurcontract en misbruik van het rioleringssysteem. Ze stelt mijn dochter daarvoor aansprakelijk. Duidelijk is echter het structurele probleem nl. De onprofessionele aanleg van het rioleringssysteem.
Inmiddels is het schade bedrag ruim verdubbeld, In mei bedroeg haar claim ruim 400 euro. Inmiddels heeft verhuurder bedacht dat ze werkloon kan declareren waardoor het bedrag boven de duizend euro uitkomt.
Daarbij stelt ze in een absurde verklaring dat huurster nog van geluk mag spreken dat ze het tarief van dierenarts niet toepast…
Inmiddels is er een incassobureau ingeschakeld waardoor de kosten nu ruim 1200 euro bedragen.
Ik ben het niet eens met de aansprakelijkheid claim. Ik wens ook niets te betalen.
Wat kan ik nu het beste doen..... Ik wil zelf graag als gemachtigde van mijn dochter handelen.