Stel vraag

Consument, Verzekering, Schade

Particulier


Aannemer verbouwing komt niet opdagen terwijl 50% is aanbetaald.

Begin 2023 zou onze aannemer starten met het plaatsen van een nokverhoging.
Hier is in 2022 door ons de helft van het totaalbedrag betaald a +-25.000 euro. Onze buurman zou gelijktijdig met ons via dezelfde aannemer ook een nokverhoging plaatsen en heeft eenzelfde bedrag naar hen overgemaakt. Echter bleek na meerdere verzonnen excuses dat ze financieel aan de grond zitten en het ene project met het andere potje aan het opvullen zijn. Ze hebben ook uitgesproken dat ze bij ons hoogstwaarschijnlijk niet meer zullen starten.

Zelf hebben we helaas geen rechtsbijstandverzekering. Onze buurman wel, maar daar kunnen we helaas niet bij aansluiten.
Graag zouden we het geld wat we betaald hebben terug ontvangen. Hoe kunnen we dit in onze situatie het best aanpakken?

Alle documentatie van facturen, berichten et cetera hebben we uiteraard voorradig.

Natuurlijk is het heel frustrerend als je in zo'n situatie verkeert. Het lijkt erop dat de aannemer zijn contractuele verplichtingen niet nakomt, wat we aanduiden als wanprestatie. Hoewel ik je aanraad om juridisch advies te zoeken van een jurist of advocaat, geef ik je graag enkele stappen die je zou kunnen overwegen om dit probleem aan te pakken.

1. **Meld de wanprestatie**: Het is belangrijk dat je de aannemer schriftelijk in gebreke stelt met een aangetekende brief. Verwijs daarin naar het specifieke contract cq. de offerte, de afgesproken werkzaamheden en het feit dat ze nog niet zijn gestart. Geef de aannemer een redelijke termijn (bijvoorbeeld 2 weken) om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen.

2. **Intrekken opdracht**: Als de aannemer de werkzaamheden niet hervat binnen de gestelde termijn, dan zou je de opdracht kunnen intrekken en hem verzoeken om het betaalde bedrag terug te betalen.

3. **Juridische stappen**: Reageert de aannemer niet naar tevredenheid, dan kan je overwegen om juridische stappen te ondernemen. Je zou een gerechtelijke procedure kunnen starten om je geld terug te vorderen. Hierbij zou een rechtszaak voor een civiele rechter relevant kunnen zijn.

4. **Samen optrekken**: Je noemde dat je buurman ook in een vergelijkbare situatie verkeert. Hoewel je geen gebruik kunt maken van zijn rechtsbijstandverzekering, zou je overwegen om samen een advocaat te engageren, omdat jullie zaken vergelijkbaar zijn. Dit kan kosteneffectief zijn.

5. **Controleer insolventieregister**: Als de aannemer failliet is of in surseance van betaling is, check dan het Centrale Insolventieregister en neem vervolgens contact op met de curator.

6. **Advocatenkantoor / jurist inschakelen**: Omdat er sprake is van een aanzienlijke hoeveelheid geld, zou je een gespecialiseerde advocaat of jurist kunnen inschakelen om je verder te adviseren en bij te staan in de eventuele procedure. Het is raadzaam dit te overwegen, gezien de complexiteit van de situatie.

Let op: Het inschakelen van juridische hulp kan kosten met zich meebrengen. Misschien kom je in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Verifieer dit bij het Juridisch Loket of bij een sociaalraadsman/-vrouw in jouw gemeente.
---------------
Stichting Rechtswinkel.nl is een landelijk werkende organisatie met studenten en vrijwilligers. Bovenstaand advies is gemaakt op basis van beperkte informatie en is mogelijk onvolledig of zelfs onjuist voor de situatie waarin u zit. Raadpleeg voor uw verdere stappen altijd een jurist of advocaat. Lees disclaimer:https://rechtswinkel.nl/disclaimer

Graag nodig ik u uit om bovenstaand antwoord te beoordelen, zodat wij kunnen leren van uw reactie.

Beoordeel dit antwoord:

Gratis antwoord op juridische vraag

Stel vraag