Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Aanmaning incassokosten
Ik heb in juli 2022 wegens een emigratie (ik ben wegens privé omstandigheden overigens inmiddels weer terug) mijn arbeidsverband opgezegd met 'werkgever'. Onderdeel van mijn contract was een studiekostenbeding.
Bij het inleveren van mijn laptop en andere zaken gaf mijn toenmalig manager mondeling een bedrag door wat ik nog aan studiekosten zou moeten afrekenen. Dit bedrag viel mij alles mee en ik dacht dat dit in ieder geval grotendeels verrekend zou worden met mijn laatste salaris (incl. het verlofsaldo dat ik had opgebouwd). Ik heb daarna niets meer mogen vernemen van mijn voormalig werkgever (geen mails, brieven, of telefoontjes oid).
Even wat extra achtergrondinformatie: Eind augustus 2022 moest ik helaas weer terug naar Nederland verhuizen, gezien het visum van mijn (Kazachse) vriendin (met Russisch paspoort) wegens de oorlog in Oekraïne niet werd verlengd. Gelukkig kon ik direct bij mijn ouders intrekken en heb ik per 1 december mijn eerste woning gekocht, waar ik direct ben gaan wonen. Daarnaast heeft mijn vriendin per februari 2023 een Nederlands verblijfsvergunning ontvangen en is zij hier ingetrokken.
Nu krijg ik naar mijn grote verbazing en schrik gisteren (23 mei) een aanmaning van een factuur van € 9.383,50 met daarbij meer dan €1.000 incassokosten. En dat terwijl ik nooit een factuur noch een betalingsherinnering heb mogen ontvangen. Ik heb vandaag onmiddellijk contact opgenomen met het incassobureau en om uitleg gevraagd. Het gesprek verliep vriendelijk en was informatief.
Het blijkt dat de originele factuur door 'werkgever', met factuurdatum 14-12-2022 (5 maanden na mijn uit dienst treden en meer dan 3 maanden na mijn remigratie), naar mijn voormalig adres in Tsjechië is gestuurd. Dit heb ik helaas niet mogen ontvangen, gezien ik inmiddels weer in Nederland woonde. Een adreswijziging heb ik helaas nooit doorgegeven, aangezien ik in de veronderstelling was dat het met mijn laatste salaris verrekend was (waarvan ik de salarisstrook ook helaas niet heb mogen ontvangen). Ik vind het jammer dat ik nooit gebeld of gemaild ben door 'werkgever' Ze hadden immers mijn contactgegevens.
Vervolgens is door incassobedrijf per post op 5 mei 2023 een betalingsherinnering gestuurd naar mijn huidige adres. Deze is niet binnen gekomen. Ik vermoed dat dit komt door de 'postbedrijf' bezorger: wij ontvangen namelijk ook regelmatig post van andere adressen en soms zelfs andere straten.
Ik heb niet de onwil om te betalen. Ik hou niet van schulden en vind persoonlijk dat je moet betalen wat je verschuldigd is. Het is dus niet zo dat ik bovenstaande heb verzonnen om maar onder mijn schuld uit te komen. In mijn sector is het bovendien heel gewoon dat je nieuwe werkgever de schuld in ieder geval deels over neemt.
Ik heb 'incassobureau' gevraagd om de originele factuur inclusief onderliggende specificaties en berekeningen cf. studieovereenkomst, en een bewijs van verzenden van betalingsherinnering. Daarnaast heb ik (vriendelijk) kenbaar dat ik het oneens ben met de incassokosten, gezien ik nooit iets ontvangen heb. Hierop gaf 'incassobureau' aan dat ik de incassokosten maar moet betalen en bij 'postbedrijf' een klacht in moet dienen. Volgens mij is dit juridisch niet correct. Helaas ben ik niet in het bezit van een rechtsbijstandverzekering, en kan ik nauwelijks een advocaat bekostigen aangezien ik onlangs mijn eerste woning heb gekocht. Zou u mij hier bij kunnen helpen? Zijn incassokosten in dit geval onwettelijk, of zal ik deze moeten betalen? Zo nee, wat is de beste manier om bezwaar te maken?
Bij het inleveren van mijn laptop en andere zaken gaf mijn toenmalig manager mondeling een bedrag door wat ik nog aan studiekosten zou moeten afrekenen. Dit bedrag viel mij alles mee en ik dacht dat dit in ieder geval grotendeels verrekend zou worden met mijn laatste salaris (incl. het verlofsaldo dat ik had opgebouwd). Ik heb daarna niets meer mogen vernemen van mijn voormalig werkgever (geen mails, brieven, of telefoontjes oid).
Even wat extra achtergrondinformatie: Eind augustus 2022 moest ik helaas weer terug naar Nederland verhuizen, gezien het visum van mijn (Kazachse) vriendin (met Russisch paspoort) wegens de oorlog in Oekraïne niet werd verlengd. Gelukkig kon ik direct bij mijn ouders intrekken en heb ik per 1 december mijn eerste woning gekocht, waar ik direct ben gaan wonen. Daarnaast heeft mijn vriendin per februari 2023 een Nederlands verblijfsvergunning ontvangen en is zij hier ingetrokken.
Nu krijg ik naar mijn grote verbazing en schrik gisteren (23 mei) een aanmaning van een factuur van € 9.383,50 met daarbij meer dan €1.000 incassokosten. En dat terwijl ik nooit een factuur noch een betalingsherinnering heb mogen ontvangen. Ik heb vandaag onmiddellijk contact opgenomen met het incassobureau en om uitleg gevraagd. Het gesprek verliep vriendelijk en was informatief.
Het blijkt dat de originele factuur door 'werkgever', met factuurdatum 14-12-2022 (5 maanden na mijn uit dienst treden en meer dan 3 maanden na mijn remigratie), naar mijn voormalig adres in Tsjechië is gestuurd. Dit heb ik helaas niet mogen ontvangen, gezien ik inmiddels weer in Nederland woonde. Een adreswijziging heb ik helaas nooit doorgegeven, aangezien ik in de veronderstelling was dat het met mijn laatste salaris verrekend was (waarvan ik de salarisstrook ook helaas niet heb mogen ontvangen). Ik vind het jammer dat ik nooit gebeld of gemaild ben door 'werkgever' Ze hadden immers mijn contactgegevens.
Vervolgens is door incassobedrijf per post op 5 mei 2023 een betalingsherinnering gestuurd naar mijn huidige adres. Deze is niet binnen gekomen. Ik vermoed dat dit komt door de 'postbedrijf' bezorger: wij ontvangen namelijk ook regelmatig post van andere adressen en soms zelfs andere straten.
Ik heb niet de onwil om te betalen. Ik hou niet van schulden en vind persoonlijk dat je moet betalen wat je verschuldigd is. Het is dus niet zo dat ik bovenstaande heb verzonnen om maar onder mijn schuld uit te komen. In mijn sector is het bovendien heel gewoon dat je nieuwe werkgever de schuld in ieder geval deels over neemt.
Ik heb 'incassobureau' gevraagd om de originele factuur inclusief onderliggende specificaties en berekeningen cf. studieovereenkomst, en een bewijs van verzenden van betalingsherinnering. Daarnaast heb ik (vriendelijk) kenbaar dat ik het oneens ben met de incassokosten, gezien ik nooit iets ontvangen heb. Hierop gaf 'incassobureau' aan dat ik de incassokosten maar moet betalen en bij 'postbedrijf' een klacht in moet dienen. Volgens mij is dit juridisch niet correct. Helaas ben ik niet in het bezit van een rechtsbijstandverzekering, en kan ik nauwelijks een advocaat bekostigen aangezien ik onlangs mijn eerste woning heb gekocht. Zou u mij hier bij kunnen helpen? Zijn incassokosten in dit geval onwettelijk, of zal ik deze moeten betalen? Zo nee, wat is de beste manier om bezwaar te maken?