Consument, Verzekering, Schade
Particulier
Aanklacht dierenkliniek voor wanprestatie?
We hebben onlangs een voor ons bijna traumatische bevalling van onze hond meegemaakt wat eigenlijk een zogenaamd "pretnestje" had moeten zijn. Zowel onze eigen dierenarts als (vooral) het dierenziekenhuis waar we voor noodgevallen buiten openingstijden door hen naar doorverwezen waren hebben grove fouten in hun adviezen aan ons gemaakt. Hierdoor hebben drie puppy's (van de zes) de bevalling niet overleefd. Ook naderhand geven ze niet thuis en na de initiële krokodillentranen en het beloofde interne onderzoek zodat ZIJ er wat van konden leren horen we zelfs niets meer van ze. Het zijn twee samenwerkende commerciële bedrijven wat je in alles merkt, we kregen bv direct een crisis of communicatie voorlichter oid te spreken, ipv een normale dierenarts met het hart op de juiste plaats. Juist omdat dat het enige is wat zo'n bedrijf raakt, geld, willen we een schadevergoeding. Of een klacht bij de tuchtcommissie tegen twee medewerkers neerleggen als dat het enige haalbare is. We weten niet wat allemaal haalbaar is en als het bij voorbaat kansloos is laten we het hierbij, maar heel graag zouden we eerst gedegen juridisch advies willen hebben.
Waar het op neerkomt is dat onze hond direct een keizersnede nodig had gehad en de nachtdienst ons maar bleef afpoeieren. Werkelijk overal waar je dit soort informatie zoekt kun je terugvinden dat twee uur na het breken van het water de bevalling of in ieder geval de weeën moeten zijn begonnen. Wij werden afgepoeierd en nog eens twee uur later kregen we het advies de hond alleen in een kamer achter te laten zodat de "oerkrachten" het wel zouden oplossen. En weer later, na twee dode pups, kregen we nog niet het dringende advies om snel te komen. Pas met de wisseling van de nacht (en nog een dode pup) in dagdienst konden we direct komen. Daar volgde een keizersnede met één levend pupje. De 3 andere hadden daar ook waarschijnlijk mee gered kunnen worden. En ook als het niet zo is, dankzij hen zullen we het nooit weten. Bovendien, aldus onze nieuwe dierenarts, juist als er een dode pup in haar had gezeten maakt dat een bevalling extreem moeilijk en was een directe keizersnede zeer gewenst geweest.
De adviezen (en het annuleren van een echo die achteraf zeer noodzakelijk was geweest) hebben we door andere dierenartsen laten beoordelen en deze zeiden dat het hele slechte en ongebruikelijke adviezen waren. Ze hadden beter moeten weten als ze zich meer (of überhaupt) in ons geval hadden verdiept. Ze hadden ons moeten en kunnen helpen. Wij vinden dit wanprestatie. De enige bewijzen die ik heb zijn mijn aantekeningen van die horrornacht en voornamelijk mijn telefoonrekening waarop alle uitgaande telefoontjes duur staan. Hopelijk is dit niet te weinig.
Waar het op neerkomt is dat onze hond direct een keizersnede nodig had gehad en de nachtdienst ons maar bleef afpoeieren. Werkelijk overal waar je dit soort informatie zoekt kun je terugvinden dat twee uur na het breken van het water de bevalling of in ieder geval de weeën moeten zijn begonnen. Wij werden afgepoeierd en nog eens twee uur later kregen we het advies de hond alleen in een kamer achter te laten zodat de "oerkrachten" het wel zouden oplossen. En weer later, na twee dode pups, kregen we nog niet het dringende advies om snel te komen. Pas met de wisseling van de nacht (en nog een dode pup) in dagdienst konden we direct komen. Daar volgde een keizersnede met één levend pupje. De 3 andere hadden daar ook waarschijnlijk mee gered kunnen worden. En ook als het niet zo is, dankzij hen zullen we het nooit weten. Bovendien, aldus onze nieuwe dierenarts, juist als er een dode pup in haar had gezeten maakt dat een bevalling extreem moeilijk en was een directe keizersnede zeer gewenst geweest.
De adviezen (en het annuleren van een echo die achteraf zeer noodzakelijk was geweest) hebben we door andere dierenartsen laten beoordelen en deze zeiden dat het hele slechte en ongebruikelijke adviezen waren. Ze hadden beter moeten weten als ze zich meer (of überhaupt) in ons geval hadden verdiept. Ze hadden ons moeten en kunnen helpen. Wij vinden dit wanprestatie. De enige bewijzen die ik heb zijn mijn aantekeningen van die horrornacht en voornamelijk mijn telefoonrekening waarop alle uitgaande telefoontjes duur staan. Hopelijk is dit niet te weinig.